Mijn favoriete plekjes in Maastricht

Maastricht. De stad aan de Maas. De stad in het verste zuiden van ons land. De stad die barst van kunst en cultuur. Ik snap het goed als deze stad hoog op jouw ‘te-bezoeken-steden’-lijstje staat. Zelf ben ik er ook al meerdere keren geweest. En ik deel mijn absolute must-sees in de stad maar al te graag met jullie!

Afgelopen juli bezocht ik samen met Esther (jaha, ónze Esther!) deze prachtige stad. We bleven twee dagen en ontdekten dus genoeg gezellige plekjes. De hotspots die ik deel in dit verslag zullen dan ook worden vormgegeven in een prachtig dagboek.

Dag 1

Na een treinreis van zo’n vier uur (we waren ondertussen behoorlijk melig geworden – maar vooral ook uitgehongerd) streken we neer op een van de vele terrassen die de stad te bieden heeft. Hoe je bourgondisch moet eten weten ze prima in Maastricht, want aan kleine porties doen ze niet. Eten zul je! En dat deden we. Toen we eenmaal bijgekomen waren, rolden we van het terras zo de winkelstraten in. Geld uitgeven is zoveel leuker als een stad daadwerkelijk over een stel goede winkels bezit. Deze stad is niet alleen fijn vanwege het eten, de vele terrassen, de vriendelijkheid of gezelligheid. Nee, je kunt hier ook bijzonder goed shoppen. Ik zeg het nog maar een keer: deze stad moet je simpelweg bezoeken. En nee, ik werk niet voor het marketingbureau van de stad.

Die avond hadden we een bijzonder gezellige avond in een soort pub in dezelfde straat als hotel. Ik at die avond een van de lekkerste burgers (zie hierboven) die ik ooit geproefd heb. Bovendien dronken we gin-tonics die bijzonder goedkoop én bijzonder lekker waren. Om het af te maken, bleven we na het eten gezellig hangen (met nog meer drankjes) en haalden we bordspellen uit de kast. Ik werd finaal ingemaakt met schaken, maar ondanks deze enorme blamage wil ik deze pub aan iedereen aanraden!

Peter’s Irish Pub
Kleine Gracht 40-42
6211 CB Maastricht

Esther en ik sliepen in een bijzonder goed hotel. We weten nog steeds niet hoe het kan dat we hier zo goedkoop konden slapen, maar we hebben er gigantisch van genoten. Hieronder een korte sfeerimpressie (een heus designhotel zoals je ziet). Oh ja, en niet te vergeten, ’s avonds kregen we een gratis glas wijn en in de middag stond er Limburgse vlaai klaar.

Mabi City Centre Hotel
Kleine Gracht 24
6211 CB Maastricht

Dag 2

Tijd voor ontbijt! Na wat onderzoek kwamen we uit bij het uiterst schattige KAFETHÉA. Zoetekauw die ik ben koos ik voor de pannenkoeken met fruit. Esther ging voor yoghurt met fruit en granola. De koffie die we er bij dronken was overigens ook echt top! Een prima plek om te ontbijten, even koffie te drinken of eventueel te lunchen. Er hangt een enorm gezellige sfeer. Bezoekers zijn vooral studenten en starters die onder het genot van een kop koffie hun volgende project bespreken.

KAFETHÉA
Mariastraat 6
6211 EP Maastricht

Na ons verrukkelijke ontbijtje hebben we heerlijk door het stadscentrum geslenterd. We bezochten onder andere een van de mooiste boekenwinkels van het land. Deze is namelijk gevestigd in de Dominicanenkerk in het hart van de stad. Op de foto hieronder zie je vooral mensen koffie drinken, maar de rest van de kerk is vooral gevuld met meerdere verdiepingen boeken. Een genot voor iedereen boek-lover. Je begrijpt dat wij hier minstens een uur hebben stukgeslagen.

Boekhandel Dominicanen
Dominicanerkerkstraat 1
6211 CZ Maastricht

Om onze 48 uur in Maastricht af te sluiten, besloten we nog een pub te bezoeken. Ja, we hebben een voorliefde. Voordat we de trein in stapten gaven we daarom ons laatste geld uit aan Ierse ciders en Guinness bier. De terugreis werd hierdoor minstens zo melig als ze heenreis.

John Mullins Iris Pub & Restaurant
Wycker Brugstraat 50
6221 ED Maastricht

Mijn tip aan jou? Bezoek deze prachtige stad in de kerstvakantie. Met een beetje geluk pak je nog een leuke kerstmarkt mee onderweg.