Recensie: Als Twee Druppels Water – Anna Snoekstra

Als Twee Druppels Water was een boek waar ik heel erg naar uitkeek. De achterkant beschrijft een thriller precies zoals ik hem graag wil hebben: het is mysterieus, suggereert een misdaad en een belooft een verrassend einde. Maar of Anna Snoektra haar beschrijving ook waarmaakt? Dat lees je in deze recensie.

Als Twee Druppels Water in het kort
In de zomer van 2003 verdwijnt de zestienjarige Rebecca Winter spoorloos. Elf jaar later pakt de politie een jonge zwerfster op die beweert Rebecca te zijn – en inderdaad, ze lijkt sprekend op het vermiste meisje en de familie ontvangt haar met open armen. De vermeende verloren dochter neemt Rebecca’s leven over. Ze slaapt in haar bed, omarmt haar moeder en vader, leert haar tweelingbroers kennen en haar beste vrienden. Hoe intensiever ze zich in haar rol inleeft, des te dieper dringt ze door in Rebecca’s gevoelswereld… en zo komt ze steeds dichter bij de dodelijke waarheid over haar verdwijning.

‘Voor Bec is het kinderspel om het leven van Rebecca over te nemen, dat is nogal ongeloofwaardig’

De echte Rebecca versus ‘Bec’ die haar leven overneemt
Dit verhaal lees je, zoals je al een beetje kan verwachten, vanuit twee perspectieven: de echte Rebecca en de ‘Bec’ die haar leven overneemt. Vooral het perspectief van Rebecca vond ik interessant. Dit zijn vooral flashbacks, dingen die zijn gebeurd voor haar ‘verdwijning’. Andere hoofdstukken vertellen het verhaal van de nieuwe ‘Bec’ en haar pogingen om de vervelende rechercheur Vincent om de tuin te leiden en zich zo goed mogelijk voor te doen als de oude Rebecca.

Voor ‘Bec’ is het kinderspel om het leven van Rebecca Winter over te nemen. Ze komt er zo makkelijk mee weg, dat ik het nogal ongeloofwaardig vond, en dat was jammer. ‘Bec’ verkent langzaam alle aspecten van Rebecca’s oude leven. Ze ontmoet haar vrienden, stoeit met haar broertjes en bouwt een relatie op met haar zogenaamde ouders. ‘Bec’ wijdt haar onwetendheid over haar verleden aan haar trauma en niemand trekt dit in twijfel. Tenminste, in eerste instantie niet.

Als Twee Druppels Water - Anna Snoekstra - Recensie

Geheimzinnige sms’jes en graven naar de waarheid
Vervolgens gaat het verhaal verder en krijgt ‘Bec’ geheimzinnige sms’jes van een anoniem nummer, met elke keer ongeveer deze boodschap: ‘Ga weg, anders zal de geschiedenis zich herhalen’. Dit element geeft weliswaar een spannende en dreigende dimensie aan het verhaal, maar ‘Bec’ doet helaas geen enkele moeite om erachter te komen wie de geheimzinnige berichtjes stuurt, waardoor het ‘dreigende’ gevoel niet helemaal tot zijn recht komt.

‘De flashback-hoofdstukken vond ik steeds een stuk interessanter om te lezen’

Al met al vond ik de flashback-hoofdstukken – over de verdwijning van Rebecca – steeds een stuk interessanter om te lezen. De hoofdstukken over het heden waren naar mijn mening ietwat ongeloofwaardig en ik had verwacht dat ‘Bec’ in het verhaal meer zou graven naar de waarheid achter de vermissing van Rebecca wat immers gesuggereerd wordt op de achterkant van het boek.

Maar dan: EEN MINDBLOWING EINDE
Het einde, aan de andere kant, is echt mindblowing. Echt, wauw. Wreed, bloederig en absoluut waardig voor een psychische thriller. Ik ga hier ook verder niets over zeggen (geen spoilers!), maar ik kan je verzekeren dat je de laatste hoofdstukken in één adem zal uitlezen. Beloofd.

‘Een beestachtige ontknoping!’

Conclusie? Ik vind het jammer dat de sfeer van de laatste hoofdstukken, niet in de rest van het verhaal terug te vinden zijn. Het is een kinderlijk plot met een beestachtige ontknoping, waardoor het boek een beetje uit balans is. Ik wil jullie zeker aanraden om het boek te lezen, vooral omdat het einde mindblowing is, maar je moet wel even doorzetten. Ik geef Als Twee Druppels Water door Anna Snoekstra 2,5 sterren.

*Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar opgestuurd van Uitgeverij HarperCollins