Recensie: E.O. Chirovici – Boek der Spiegels

Thrillers zijn zeg maar echt mijn ding. Ingewikkelde misdaden met complexe detectives en ongedachte daders; ik wil dat. Niet gek dus, dat het alom geprijsde ‘Boek der spiegels’ door E.O Chirovici uiteindelijke in mijn enthousiaste handjes terechtkwam!

Mag ik trouwens eerst een complimentje geven aan de vormgever? Want jeetje, wat een prachtige voorkant! Het voelt lekker, heeft een extra dimensie (kun je ook voelen) én springt direct in het oog. Maar tot zover mijn vormgeving-obsessie (sorry not sorry), laten we naar het boek gaan:

Boek der Spiegels in het kort
‘Op een nacht in 1987 werd de vooraanstaande hoogleraar Joseph Wieder op brute wijze vermoord. De zaak werd nooit opgelost. New York, 25 jaar later. Literair agent Peter Katz ontvangt enkele hoofdstukken van een manuscript met de titel Boek der spiegels. Het zijn memoires van Richard Flynn over diens tijd op Princeton University. Hierin beschrijft hij zijn opmerkelijke verstandhouding met Wieder.

Katz is vastbesloten tot op de bodem uit te zoeken wat er in de nacht van de moord is voorgevallen. Hij is ervan overtuigd dat het antwoord zal staan in het ontbrekende deel van Flynns memoires. Richard Flynn is echter ongeneeslijk ziek, en de rest van het manuscript blijkt onvindbaar. Katz raakt geobsedeerd door de zaak. Maar hoe dieper hij in de materie duikt, hoe verder hij verwijderd lijkt van de oplossing.’

‘Wanneer je denkt dat alle hoop verloren is, staat er ineens een plotselinge dader op’

Drie hoofdpersonages en de waarheid boven water
Boek der Spiegels bestaat uit drie delen en lijkt daarmee drie hoofdpersonages te hebben. Maar schijn bedriegt, want E.O. Chirovici is hoogstwaarschijnlijk fan van veel personages, want zijn boek staat er vol mee. Bovendien blijkt de een nog belangrijker te zijn dan de ander. In elk deel doet een naar voren geschoven personage een poging om achter de waarheid van de moord op Joseph Wieder te komen, maar ze lijken elke keer alleen maar nieuwe en andere waarheden aan het licht te brengen. Wanneer je denkt dat alle hoop verloren is, staat er ineens een plotselinge dader op.

Boek der spiegels

Ongelooflijke pageturner, geen simpele whodunit
E.O Chirovici heeft het voor elkaar gekregen om een fantastisch verhaallijn te creëren. Hoewel de personages wat mij betreft nog iets verder uitgewerkt hadden mogen worden, betrap ik mezelf er toch op dat ik iedereen op zijn spreekwoordelijke blauwe ogen geloof. Ik leef, verdenk en puzzel mee. Toch lijkt er iets niet te kloppen en dat ‘iets’ blijft je achtervolgen op elk moment dat je het boek weglegt. Je moet het gewoon weten, en dat is wat dit boek zo’n ongelooflijke pageturner maakt. Het is alleen jammer dat je na het uitlezen geen antwoord krijgt op ALLE vragen, maar misschien is het ook de bedoeling dat je die aan je verbeelding overlaat… Boek der Spiegels is veel meer dan een simpele whodunit, maar daar kom je snel genoeg achter 😉

‘Voortreffelijke beeldspraak en prachtige details’

Het eindoordeel: must-read of niet?
Stilistisch gezien maak ik een bescheiden doch respectvolle buiging. Voortreffelijke beeldspraak en prachtige details. Ook het opdelen van het boek was een meesterlijke zet, het maakt je nieuwsgierig en je voelt je bijna verplicht, op een prettige manier, om door te lezen. De woordkeuze van de vertaler vind ik hier en daar wel wat bijzonder. Zo wordt een meisje een enkele keer ‘grietje’ genoemd; een, in mijn ogen, niet erg gebruikelijke term voor ‘meisje’. De schrijfstijl kan hierdoor, zo nu en dan, wat oubollig lijken. Maar misschien ligt dat aan mij.

Kortom: Steengoede verhaallijn, enkele personages hadden iets verder uitgewerkt mogen worden, het einde laat je ‘mind blown’ achter máár je blijft wél met losse eindjes zitten. Mag ik daarom 3,5 ster geven? Ja ik vind dat dat mag; 3,5 ster dus!

P.S.: Dit boek is echt perfect voor Nederlandse regenachtige lentedagen!

2 thoughts on “Recensie: E.O. Chirovici – Boek der Spiegels

1. Ik dacht eigenlijk dat dit een fantasy boek was en daar houd ik niet van. Maar als ik je recensie zo lees is het gewoon een thriller? Zo ja, dan ben ik hier heel benieuwd naar.