Recensie: Geboren Uit Een Roos (Bonave Trilogie #3) – Tineke Aarts

Voor de liefhebbers van boeken die zich afspelen in Frankrijk, recenseer ik vandaag Geboren Uit Een Roos van Tineke Aarts. Het is een boek dat heel beeldend is geschreven en je zo meeneemt in het Frankrijk van het verleden én het heden. Dit is wat ik verder vond van het derde deel van de Bonave-trilogie.

In het kort: Geboren Uit Een Roos

De Bonave-trilogie verhaalt over zeven generaties vrouwen uit een wijnbouwfamilie, die vertrouwen op hun eigen kracht tegen de heersende conventies in. Samen brengen deze vrouwen uit de familie Bonave honderdvijftig jaar Franse geschiedenis tot leven.

Geboren Uit Een Roos gaat over Juliette Bonave, die in 1992 haar intrek heeft genomen in de wijnboerderij. Twaalf jaar later wordt het domein opnieuw door tegenslagen getroffen. Juliette is vastbesloten het tij te keren en werkt aan een bijzondere wijn die de impasse moet doorbreken: de Bonave Passion. De wijn krijgt onverwachte eigenschappen toegedicht en bijna magische krachten. Het hele gehucht ademt echter nog het verleden en dat laat dochter Virginie niet onberoerd. Ondanks de zorgen over haar dochters psychische gesteldheid en de invloed van het verleden, is Juliette genoodzaakt naar Parijs te reizen om haar toekomst veilig te stellen.

geboren uit een roos tineke aarts bonave trilogie recensie

Een beeldend en sfeervol verhaal

Geboren Uit Een Roos is misschien niet direct een boek dat ik zelf snel zou oppakken, maar wel een boek dat me heeft weten te verrassen. Toen ik begon met lezen, merkte ik meteen dat het verhaal erg beeldend is geschreven. Vooral de flashback – of eigenlijk de proloog – op de eerste pagina’s pakte me meteen. Je wordt daarin namelijk meegenomen naar 1944, naar de dag van de bevrijding in Frankrijk. Het voelt alsof je er zelf bij bent, omdat het verhaal beeldend is geschreven en een historische sfeer ademt.

‘Het voelt alsof je er zelf bij bent, omdat het verhaal beeldend is geschreven en een historische sfeer ademt’

Erg knap gedaan van de schrijfster, vind ik. Die sfeer neerzetten is ongelofelijk moeilijk, maar het lukt Tineke Aarts heel goed. Ik vind dat daar ook de kracht van het boek ligt: de beeldende manier waarop het is geschreven en de (historische) Franse sfeer die het boek daardoor krijgt. Als je daarvan houdt, dan is dit zeker een boek voor jou. Ik las het boek overigens los van de eerste twee delen, en kon het redelijk volgen. Toch raad ik je wel aan om ook de eerste twee delen te lezen.

Iets minder binding met de personages

Tot nu toe ben ik best positief. Toch moet ik zeggen dat ik wat minder binding had met de personages. Dat komt vooral omdat ik dit boek los van de eerste twee delen las. Zoals ik al zei: je kunt daarom toch beter de eerste twee delen wel lezen. Dan krijg je wat meer context mee en snap je het verhaal ook beter. Nu had ik af en toe dat ik dingen niet helemaal begreep en het gevoel dat ik de personages niet volledig kende. Dat maakt het boek, ondanks de fijne sfeer, toch iets minder voor mij.

Ik geef Geboren Uit Een Roos 3,5 sterren. Het boek heeft me zeker weten te verrassen. Het leest erg prettig en je waant je in het Frankrijk van vroeger en nu. Doordat ik de eerste twee delen niet heb gelezen, had ik soms het gevoel dat ik wat voorkennis miste of personages niet volledig kon doorgronden. Ondanks dat denk ik dat dit boek een goed slot is van deze trilogie, het voelde als een ‘af’-verhaal.

Heb jij de Bonave-trilogie al gelezen?

Ik kreeg dit boek opgestuurd als recensie-exemplaar van de uitgeverij

Geboren Uit Een Roos Boek omslag Geboren Uit Een Roos
Bonave Trilogie #3
Tineke Aarts
Roman
Lemontree Books
7 september 2017
324

In 1992, twaalf jaar nadat Juliette Bonave haar intrek in de verlaten wijnboerderij van haar familie heeft genomen, wordt het domein opnieuw door tegenslagen getroffen. Juliette is vastbesloten het tij te keren en werkt aan een bijzondere wijn die de impasse moet doorbreken: de Bonave Passion. De wijn krijgt onverwachte eigenschappen toegedicht en bijna magische krachten.

Het hele gehucht ademt echter nog het verleden en dat laat dochter Virginie niet onberoerd. Ondanks de zorgen over haar dochters psychische gesteldheid en de invloed van het verleden, is Juliette genoodzaakt naar Parijs te reizen om haar toekomst veilig te stellen.