Recensie: Donkerblauwe woorden van Cath Crowley

“Ik had de brief geschreven voor ik van huis ging, mijn handen bevend terwijl ik de woorden op papier zette. Het was voornamelijk ik hou van je, met een beetje je kunt het dak op. De perfecte liefdesbrief, volgens Lola.”

In het kort: Donkerblauwe Woorden

“In de tweedehandsboekwinkel van Henry’s vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. Mensen omcirkelen woorden die ze mooi vinden, onderstrepen zinnen of ze laten boodschappen achter in de kantlijn: gedachten, vragen, wensen. Sommigen laten brieven achter tussen de bladzijden. Brieven aan schrijvers, aan (ex-)vrienden of vriendinnen. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor haar beste vriend Henry,vlak voordat ze gaat verhuizen…”

Zodra Donkerblauwe woorden in de winkels lag, was ik razend benieuwd! Een bijzonder verhaal over een boekenwinkel met een Brievenbibliotheek die alle mensen in het dorp met elkaar verbindt. Dat sprak me wel aan, dus ben ik meteen beginnen lezen in dit opmerkelijke boek. Cath Crowley weet een vloeiende schrijfstijl te combineren met prachtige beeldspraak. Achter sommige zinnen schuilt een diepere boodschap om je als lezer even te doen stilstaan. Sommige zinnen uit dit boek had ik het liefst willen inkaderen in een mooi lijstje!

‘Sommige zinnen uit dit boek had ik het liefst willen inkaderen in een mooi lijstje!’

donkerblauwe woorden - cath crowley

Personages en perspectieven

Ik werd meteen verliefd op de oprechte personages. Henry is een ouderwetse zachtaardige kerel met een verdwaald hoofd. In tegenstelling tot Rachel die -stiekem- ook verdwaald is, maar zich afzet tegen alles en iedereen. En hoewel de personages toch heel wat van elkaar verschillen, sloot ik ze al vanaf de eerste bladzijden beide in mijn hart. Ze zouden zo je buurjongen en buurmeisje kunnen zijn, zo vertrouwd voelen ze.

‘Niet enkel de hoofdpersonages zijn van belang in dit boek, maar ook ieder nevenpersonage speelt een rol in de ontknoping’

De hoofdstukken worden afwisselend vanuit Henry of vanuit Rachel vertelt. Daartussen kun je verschillende brieven uit de Brievenbibliotheek lezen en op die manier leer je ook de andere personages beter kennen. Want niet enkel de hoofdpersonages zijn belang in dit boek, maar ook ieder nevenpersonage speelt een rol in de ontknoping. Deze verhaallijnen zijn goed uitgewerkt en perfect verweven met de anderen. Dit alles vormt samen een sterk geheel, dat je niet meer kan wegleggen.

“Allesbehalve een banaal liefdesverhaal”

Het verhaal is heerlijk realistisch en niet al te dromerig. De gevoelens van de personages voelen heel oprecht aan, waardoor je meteen mee in het verhaal zit. Het verhaal blijft ook ondanks sommige trieste gebeurtenissen toch voldoende luchtig te blijven. Soms is het verhaal een beetje voorspelbaar, maar dat deerde me niet echt aangezien het verhaal niet saai wordt.

Donkerblauwe Woorden is alles behalve een banaal liefdesverhaal. Het is een verhaal over tweede kansen, rouwen en vriendschap. Hierdoor is het soms zelfs een tikkeltje ontroerend. En bovenal een hartverwarmend verhaal over liefde voor geschreven woorden; boeken!

*dit boek heb ik zelf gekocht

1 thought on “Recensie: Donkerblauwe woorden van Cath Crowley