Recensie: Het Eiland – John Grisham

Ik heb heel lang moeten nadenken over wat ik van Het Eiland van John Grisham moest vinden. Eenmaal op de deurmat kon ik niet wachten met beginnen en ik had hem dan ook in no-time uit. Toch had ik iets langer nodig om tot een evenwichtige conclusie te komen.

In het kort: Het Eiland

Bij een brutale roof uit de zwaarbeveiligde bibliotheek van de universiteit van Princeton worden vijf manuscripten van F. Scott Fitzgerald ontvreemd. Hoewel de toegesnelde politie er met de neus bovenop staat, weten de daders te ontkomen. De waarde van de unieke werken wordt op enkele tientallen miljoenen dollars geschat en de diefstal is groot nieuws. Maar ondanks alle inspanningen van de FBI, blijven de manuscripten spoorloos.

Zes maanden na de spectaculaire diefstal reist schrijfster Mercer Mann af naar Camino Island in het zonnige Florida, waar zij een deel van haar jeugd heeft doorgebracht. Mercer is echter niet teruggekeerd om herinneringen op te halen. Haar missie is om contact te leggen met Bruce Kable, de charismatische eigenaar van de Island Books-boekwinkel. Bruce heeft een voorkeur voor mooie vrouwen, fijne spijzen en goede dranken. En voor zeer zeldzame boeken.

Meer een roman dan een triller

De naam John Grisham heeft elke boekenliefhebber weleens voorbij zien komen. Hij maakte naam met typische rechtbankthrillers en daar is hij dan ook een regelrechte ster in. Ook Het Eiland kwam op de markt als een thriller, echter neigt hij meer naar een zomerse roman voor bij het zwembad dan eentje voor op het puntje van je stoel.

Het Eiland neigt meer naar een zomerse roman voor bij het zwembad, dan een thriller die je op het puntje van je stoel laat zitten’

john grisham - het eiland - recensie

Focus op auteurscarrière

De focus ligt voornamelijk op auteur Mercer en haar stukgelopen carrière als schrijfster. Wanneer ze naar Florida vertrekt, bestaat haar wereld alleen nog maar uit zongebruinde auteurs die onder pseudoniemen broeden op nieuwe meesterwerken terwijl ze de beste wijnen nuttigen op het eiland Camino. De oorspronkelijke missie van Mercer is om Bruce Kable te keren kennen, maar ondertussen probeert ze haar carrière ook een nieuwe boost te geven met behulp van haar nieuwe auteursvrienden.

‘Ik was mateloos geïntrigeerd tijdens het lezen over het schrijversproces, het is een soort exclusief kijkje achter de schermen’

Persoonlijk ben ik dol alles wat met boeken en schrijven te maken heeft en daarom was ik ook mateloos geïntrigeerd tijdens het lezen van Mercers schrijversproces en het exclusieve kijkje achter de schermen van het auteursleven. Daarnaast riekt een vrijgezelle hoofdpersoon altijd naar een zekere romance, en ook die kan de lezer zeker verwachten. Op de achtergrond zien we daarnaast nog flarden van de dieven en hun poging de manuscripten te verkopen. Helaas vond ik deze verhaallijnen weinig overtuigend uitgewerkt en ervoer ik ze eerder als storend dan als aanvulling.

‘Het is echt zo’n boek dat je volgende zomer gewoon weer met veel voorpret uit de kast trekt’

Al met al is Het Eiland van John Grisham een heerlijk boek om te lezen. Je kunt niets anders dan Mercer in je armen sluiten. Het is een uiterst fascinerend verhaal en het is een echte aanrader voor iedereen die van schrijven en boeken houdt. Het is echt zo’n boek dat je volgende zomer gewoon weer met veel voorpret uit de kast trekt. Een thriller kun je het helaas niet noemen, maar dat moet je dan maar voor lief nemen; drie sterren.

*Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar opgestuurd van Uitgeverij A.W. Bruna