Recensie: Het Cassandra-effect – Wendy Walker

Aan tafel zitten Emma Tanner, haar zusje Cassandra Tanner, hun moeder Jody York, hun stiefvader Jonathan Martin en zijn zoon Hunter Martin. Ze dineren beleefd en overhandigen elkaar braaf het zout. Maar onder tafel kronkelt er van alles en lopen de spanningen hoog op. Net zolang totdat de zusje Tanner spoorloos verdwijnen en psychologe Abigail Winter aan het hoofd van de tafel komt te zitten. Een spannend verhaal dus, dit is wat ik verder vond van em>Het Cassandra-effect.

In het kort: Het Cassandra-effect

De zusjes Tanner zijn verdwenen. Emma’s auto wordt gevonden, maar van haar en Cass geen enkel spoor. Drie jaar later staat Cass ineens weer bij haar moeder en stiefvader op de stoep. Ze waren ontvoerd, vertelt ze, en gevangengehouden op een eiland. Terwijl ze haar verhaal doet aan forensisch psychiater Abby Winter, onthult ze ook veel over haar leven voor de verdwijning. Een leven met een narcistische moeder, een maniakale stiefvader en een manipulatieve zus. Of is Cass juist degene die manipuleert?

Na de verdwijning van de zusjes Tanner komt psychiater Abigail Winter op de zaak te zitten. Maar Abigail wordt helaas niet serieus genomen. Dit is zo’n klap voor haar, dat de verdwijning haar maar niet los lijkt te laten. Niet gek dus, dat ze eist de zaak te opnieuw te mogen onderzoeken als Cassandra plotseling weer op de stoep staat. Ze krijgt haar zin, maar beseft pas later hoe groot het eigenlijke familiedrama waar ze in probeert te wroeten nou precies is…

Een groot familiedrama & een fijne balans tussen de perspectieven

Het verhaal draait dus om de zusjes Emma en Cassandra Tanner. Emma is het lievelingetje en Cassandra moet haar moeder aanspreken met ‘Mevrouw Martin’. Emma krijgt de cadeautjes waar Cassandra bij haar moeder om smeekte. Cassandra krijgt niets en Emma, zo goed en zo kwaad als het gaat, krijgt alle aandacht.

‘De balans tussen de perspectieven van Cassandra en Abigail vond ik erg fijn’

Het Cassandra-effect wordt verteld vanuit twee perspectieven, namelijk vanuit Cassandra en vanuit psychologe Abigail Winter. Cassandra’s jeugd vond plaats in een omgeving vol manipulatie en bedrog. Dat maakt dat je haar ietwat onrealistisch verhaal (over de verdwijning en waarheid rond Emma), vol achterdocht leest. Aan de andere kant kun je niet wachten op de Abigail-hoofdstukken; omdat je hoopt dat zij wat meer inzicht in de zaak weet te creëren. Deze balans vond ik persoonlijk erg fijn en ook de spanning bleef op deze manier goed behouden.

het cassandra-effect wendy walker recensie

Een psychologisch vraagstuk

Wat ook interessant is, is dat het Cassandra-effect een echte aandoening is. Het komt voor wanneer een partner binnen een relatie autisme heeft en de ander zich hierdoor emotioneel niet gehoord voelt en daardoor depressief wordt (het Cassandra-effect dus). Dit maakt het verhaal buitengewoon interessant. Hoewel het begrip autisme niet per se aan bod komt, loopt het Cassandra-effect WEL als een rode draad door het verhaal. Het boek voelt als een groot psychologisch vraagstuk, een soort puzzel waarbij je zelf probeert alle stukjes op zijn plaats te krijgen.

‘Het boek voelt als een groot psychologisch vraagstuk, een soort puzzel waarbij je zelf probeert alle stukjes op zijn plaats te krijgen’

Het Cassandra-effect van Wendy Walker is een aanrader voor alle lezers die genieten van een oersterk psychologische verhaal met een boel narcisme en een choquerend familiedrama. Ik geef het boek vier sterren.

Het Cassandra-effect (EN: Emma In The Night) Boek omslag Het Cassandra-effect (EN: Emma In The Night)
Wendy Walker
Psychologische thrillers
24 oktober 2017
320
Recensie-exemplaar via HarperCollins

Twee zusjes, een verdwijnt. Een narcistische moeder, een maniakale stiefvader, een disfunctioneel gezin. Wie weet waar Emma Tanner is?

De zusjes Tanner zijn verdwenen. Emma's auto wordt gevonden, maar van haar en Cass geen spoor. Drie jaar later staat Cass ineens bij haar moeder en stiefvader op de stoep. Ze waren ontvoerd, vertelt ze, en gevangen gehouden op een eiland. Terwijl ze haar verhaal doet aan forensisch psychiater Abby Winter, onthult ze ook veel over haar leven voor de verdwijning. Een leven met een narcistische moeder, een maniakale stiefvader en een manipulatieve zus. Of is Cass juist degene die manipuleert?

2 thoughts on “Recensie: Het Cassandra-effect – Wendy Walker