Gek genoeg had ik nog nooit een boek van Gregg Olsen gelezen. Toch concludeer ik na het lezen van zijn meest recente boek ‘Het laatste dat ze deed’, dat dit een groot gemis is geweest. Want jeetje, wat kan die man heerlijk schrijven.

Hier gaat Het Laatste Dat Ze Deed over

Het jonge ambitieuze stel Liz en Owen woont tussen perfecte gezinnen met succesvolle carrières. Met een zekere afgunst bekijken zij hun buren Carole en David, die een ideaal leven lijken te hebben: een goed inkomen, een gelukkig gezinsleven, geborgenheid, en een prachtig zoontje, Charlie. Maar dan verdwijnt Charlie plotseling. Er is geen enkel spoor, hij is onvindbaar. En alles wat perfect leek, zakt als een kaartenhuis in elkaar.

Slechts één onoplettende seconde duurde het. Eén seconde die het leven van iedereen van wie ze hield totaal veranderde. Eén seconde die niet terug te draaien is. Eén seconde… Als twee huwelijken langzaam bezwijken onder de druk van verdriet en angst, trekt Liz zich terug in een donkere duistere wereld van diepe ellende en schuld. Een wereld waarin paranoia en verraad de overhand krijgen. Want er is nog iemand met eigen geheimen, eigen pijn en redenen om Liz in de gaten te houden. En alleen deze persoon weet dat het mysterie rondom de verdwijning van Charlie bij lange na nog niet voorbij is.

‘Ik vind dat de meerdere verhaallijnen bijdragen aan een goede spanningsboog’

De bladzijden zijn het waard

Het boek is geschreven vanuit meerdere verhaallijnen en zoals ik al een keer eerder schreef, heb ik hier een zwak voor. Ik vind dat meerdere verhaallijnen bijdragen aan een goede spanningsboog. Daarnaast vind ik dat het boek een goed aantal pagina’s heeft, ik lees graag wat dikkere boeken omdat het me het gevoel geeft dat de plot beter is uitgewerkt, wat in dit geval ook zeker zo was (DE BLADZIJDES ZIJN HET WAARD MENSEN). Tot slot vind ik dat de personages voortreffelijk zijn uitgewerkt. En dan nu over het verhaal…

het laatste dat ze deed Gregg olsen recensie

Een pure en frisse manier van schrijven

Dat een thriller dikwijls begint met iets van een moord, ontvoering, gijzeling etc. weet natuurlijk iedereen. Maar wat niet iedereen begrijpt is dat een van de bovenstaande gebeurtenissen impact heeft op zoveel meer levens dan alleen dat van het slachtoffer zelf, en dat weet Gregg Olsen op een ontzettende pure manier naar voren te brengen. De wreedheid, verdriet en kwetsbaarheid van de mens worden in dit boek op een briljante manier aan het licht gebracht. Dit alles teweeggebracht door de verdwijning van een kind; de onschuld zelve.

‘Geen verontrustende plaats delict, geamputeerde lichamen of babylijkjes, maar juist de uiting van het afgrijselijke egoïsme van de mens’

Natuurlijk, er zijn meer boeken die de nasleep van zo’n traumatische gebeurtenis als een verdwijning beschrijvingen, echter vind ik dat Gregg Olsen dit op een bijzonder goede manier gedaan heeft. Het is niet alleen maar de ‘verwachte’ wanhoop en verdriet zoals in Winternacht van Suzanne Vermeer, het zijn ook de walgelijke kanten van de mens waar Olsen niet voor schuwt. En bovenstaande is nou precies hetgeen waardoor mijn nekharen overeind gingen staan. Geen verontrustende plaats delict, geamputeerde lichamen of babylijkjes, maar juist de uiting van het afgrijselijke egoïsme van de mens.

Oh ja, dit is ook nog noemenswaardig

Verder noemenswaardig is het feit dat dit een van de weinige thrillers is waar de personages van de politie/detective/persoon verantwoordelijk voor het opsporen, of hoe je het ook wilt noemen, het minst zijn uitgewerkt. Wat ik hiervan vind, weet ik nog niet precies, wel weet ik dat het een andere en misschien wel frisse draai geeft aan het perspectief van het verhaal. Iets om aandacht aan te besteden tijdens het lezen van dit boek, ik ben benieuwd naar je mening.

‘Gregg Olsen is erin geslaagd om er een geheel nieuwe draai aan te geven’

Al met al klinkt een verdwijning misschien cliché, maar Gregg Olsen is erin geslaagd om er een geheel nieuwe draai aan te geven. Het is niet de verdwijning die je in zijn greep houdt, maar juist de nasleep van de omstanders. Dit boek snijdt door je ziel (misschien ietwat dramatisch, maar zo voelde het wel.) Dus: bravo, vier sterren.

Het laatste dat ze deed (EN: The last thing she ever did) Boek omslag Het laatste dat ze deed (EN: The last thing she ever did)
Gregg Olsen
Uitgeverij Karakter
19 februari 2018
320
Recensie-exemplaar via Uitgeverij Karakter

Het jonge ambitieuze stel Liz en Owen woont tussen perfecte gezinnen met succesvolle carrières. Met een zekere afgunst bekijken zij hun buren Carole en David, die een ideaal leven lijken te hebben: een goed inkomen, een gelukkig gezinsleven, geborgenheid, en een prachtig zoontje, Charlie. Maar dan verdwijnt Charlie plotseling. Er is geen enkel spoor, hij is onvindbaar. En alles wat perfect leek, zakt als een kaartenhuis in elkaar. Slechts één onoplettende seconde duurde het. Eén seconde die het leven van iedereen van wie ze hield totaal veranderde. Eén seconde die niet terug te draaien is.

Als twee huwelijken langzaam bezwijken onder de druk van verdriet en angst, trekt Liz zich terug in een donkere duistere wereld van diepe ellende en schuld. Een wereld waarin paranoia en verraad de overhand krijgen. Want er is nog iemand met eigen geheimen, eigen pijn en redenen om Liz in de gaten te houden. En alleen deze persoon weet dat het mysterie rondom de verdwijning van Charlie bij lange na nog niet voorbij is.