Hygge van Meik Wiking is een heerlijk feel-good boek vol prachtige beelden en bruikbare tips

Hygge. Een paar weken geleden kwam dit boek voor het eerst onder mijn aandacht, een week geleden ontving ik het thuis en afgelopen weekend boekte ik twee tickets naar Kopenhagen. Hoewel ik waarschijnlijk bevooroordeeld ben (Denemarken is een van mijn favoriete landen in de wereld), ben ik er van overtuigd dat dankzij dit boek een wereld voor je open gaat. Inmiddels kan ik niet meer zonder hygge en dit is waarom.

hygge

Meik Wiking is CEO van The Happiness Research Institute en Kopenhagen en onderzoekt – hoe kan het ook anders – geluk. Omdat Denemarken het gelukkigste land ter wereld schijnt te zijn, doet de Deense onderzoeker een boekje open over een van de bekendste begrippen in de Deense cultuur: hygge (spreek uit als huuge). Het is zo’n woord dat lastig te beschrijven is, maar ook heel herkenbaar kan zijn. Hygge is namelijk meer een gevoel dan een begrip. En dit legt Wiking al in de eerste alinea van zijn boek feilloos uit:

“Het doet er niet toe hoe je hygge schrijft of spelt. Zoals Winnie de Poeh, een van de grootste filosofen van onze tijd, zei toen hem werd gevraagd hoe je een bepaald gevoel spelt: ‘Dat spel je niet, dat voel je.'”

Vanwege mijn liefde voor Denemarken en vele bezoekjes aan het land wist ik al van het bestaan van hygge af. Tijdens het lezen van dit boek kwam ik er achter dat dit begrip ongeveer alles omvat wat ik fijn vind in het leven: met dikke wollen sokken op de bank onder een dekentje een mooi boek lezen, bij kaarslicht gezellig kletsen met mijn beste vrienden, een mooie herfstwandeling maken met familie, de houtkachel aan, kerst en ga zo maar door. Het boek staat vol met tips en leert je van alles over ‘de Deense kunst van het leven’. Eerlijk? Ik word al gelukkig van het lezen alleen. De vormgeving van het boek past precies bij het thema: prachtige beelden van wollen truien, warme thee, gebreide sokken en gezelligheid rondom de houtkachel en illustraties die de onderzoeken naar geluk prachtig weergeven.

Naaste mooie plaatjes staat dit boek ook vol met leuke weetjes en onderzoeken naar geluk in Denemarken en de rest van de wereld. Zo geven Denen bijvoorbeeld aan dat je ongeveer 3 a 4 mensen nodig hebt voor hygge. Twee kan nog net en iets meer mag ook, maar alleen of met meer dan tien mensen kan er volgens Denen geen hygge bestaan. Iets dat aansluit bij een citaat dat mij ontzettend aanspreekt: “Hygge – gezelligheid voor introverte types.” Wie herkent zich ook al in dit fijne begrip?

Dit boek is geen roman, maar is heerlijk om af en toe eens lekker door te bladeren onder het genot van een warme kop thee. Leer welke kleding het ‘hyggeligst’ is, hoe je het hele jaar door hygge kunt ervaren, welke rol licht kan spelen, hoe je hygge toepast met een klein budget en geniet van een echte hygge-rondleiding door Kopenhagen.

Hygge van Meik Wiking kost €19,99 en bestel je hier | A. W. Bruna Uitgevers