Recensie: In Het Veld – Jesse Loncraine

Het boek In het Veld van Jesse Loncraine komt niet uit een genre waar ik vaak boeken uit lees. Toch werd ik direct aangesproken door de beschrijving van dit boek en kon ik niet wachten met lezen. De algemene recensies over het boek waren rondom lovend, dus mijn verwachtingen waren dan ook hoog.

In het kort: In Het Veld

De getroebleerde journalist Orin Perth verdwijnt van de ene op de andere dag van de aardbodem, ergens in Oost-Afrika. Hij heeft net een opzienbarend en ontroerend artikel naar zijn redactie gestuurd over Christine Lokeka die allen achter is gebleven in haar dorp, nadat de militie van een warlord haar man heeft vermoord en haar zoon Paul gekidnapt heeft. Liz, de moeder van Orin en zelf een gepensioneerd verslaggeefster, vertrekt ondanks haar hopeloos lijkende strijd tegen kanker naar Afrika, op zoek naar haar verdwenen zoon.

‘Terwijl zowel Liz en Christine ieder op eigen wijze worstelen met de verdwijning van hun zoons, worstelen Orin en Paul om in leven te blijven zonder hun eigen menselijkheid te verliezen’

Terwijl zowel Liz en Christine ieder op eigen wijze worstelen met de verdwijning van hun zoons, worstelen Orin en Paul om in leven te blijven zonder hun eigen menselijkheid te verliezen. Beiden komen in aanraking met een warlord die zowel afschuwelijke wreedheden begaat als avonden lang prachtige tekeningen van zijn kindsoldaten maakt in poging zich als kunstenaar te ontplooien.

in het veld Jesse Loncraine recensie

Focus op karakterontwikkeling en onderlinge verhoudingen

Ik moet bekennen dat ik vond dat het best wel lang duurde voordat je echt in het verhaal zat. De beschrijving doet vermoeden dat er twee vermiste zoons zijn met twee moeders die naar hen zoeken. Echter gebeurt die pas na 2/3 deel van het boek. De focus van het verhaal ligt in het begin vooral op karakterontwikkeling en het schetsen van de setting. Dit is weliswaar zeker nodig omdat het verhaal zich afspeelt buiten ‘het bekende’, namelijk in de woeste natuur van Oost-Afrika. Toch had dit voor mij echt niet zolang hoeven duren. Ik kon mijn aandacht er moeilijk bijhouden.

‘Het boek legt meer de nadruk op personages die met zichzelf in de knoop zitten, over onderlinge verhoudingen en het verwerken van traumatiserende gebeurtenissen’

In Het Veld legt meer de nadruk op personages die met zichzelf in de knoop zitten, over onderlinge verhoudingen en het verwerken van traumatiserende gebeurtenissen. Dit moet je als lezer goed in je achterhoofd houden. De personages in het boek zijn prachtig uitgewerkt en Loncraine kan ook zeker voortreffelijk schrijven. Maar zelf was ik vooral benieuwd naar de zoektocht naar de zoons, hun situaties in het kamp van de warlord en zijn poging zich te ontplooien tot kunstenaar. Deze punten zijn echter nauwelijks belicht en de ontknoping kwam voor mij dan ook vrij plotseling en ik vond het daarnaast maar weinig realistisch. En dat is niet per se erg; het was gewoon niet wat ik had verwacht.

‘Zoek je een tragisch boek waar ingewikkelde personages met zichzelf worstelen? Dan is dit boek zeker voor jou’

Het eindoordeel: goed geschreven, maar het boek voldeed niet aan mijn verwachtingen

Al met al is het boek In het Veld door Jesse Loncraine goed geschreven, echter voldoet de beschrijving van het boek niet aan mijn verwachtingen en greep het boek me niet ‘bij de strot’ zoals het bij andere recensenten wel deed. Zoek je een tragisch boek waar ingewikkelde personages met zichzelf worstelen? Dan is dit boek zeker voor jou. Lees je liever een boek waar de focus meer op een spannend plot, snelle opbouw en een realistische ontknoping ligt? Dan zou ik dit boek overslaan. Ik geef het boek drie sterren.

In Het Veld (EN: In The Field) Boek omslag In Het Veld (EN: In The Field)
Jesse Loncraine
Romans