Recensie: In Het Water van Paula Hawkins – ‘elf personages en een gigantische twist’

Het Meisje In De Trein evenaren lijkt mij een onmogelijk taak. Toch ging Paula Hawkins de uitdaging aan; vorige week verscheen haar tweede thriller In Het Water. Is het haar gelukt?

In Het Water in het kort
‘Nel, een alleenstaande moeder, wordt dood aangetroffen in de lokale rivier van Beckford. Eerder die zomer was een tienermeisje haar al voor gegaan. Ook zij werd dood aangetroffen in dezelfde rivier. In het verleden zijn er meerdere vrouwen op deze manier aan hun einde gekomen. Hun dood veroorzaakt een golf van onrust over de rivier en zijn geschiedenis. Jules, de zus van Nel, keert terug naar het stadje om Lena, de 15-jarige dochter van Nel, onder haar hoede te nemen. Jaren geleden heeft ze het stadje de rug toegekeerd. Voorgoed, dacht ze toen…’

‘Na een ‘warm’ welkom, toch direct geïntrigeerd’

Na het openslaan van de eerste bladzijde lees je dat dit boek voor ‘alle lastige vrouwen’ is. Heb ik even geluk. Vrouw EN, als ik wil, best lastig. Je begrijpt dat ik direct goed in de stemmig was. Na het warme welkom klapt het verhaal er direct lekker in met een korte scene over een zogenaamde verdrinkingspoel waar een meisje genaamd Libby gruwelijk haar dood tegemoet gaat. Is het heden, verleden of toekomst? Dat laat Paula nog even in het midden, maar ik geef toe, ik ben direct geïntrigeerd.

Paula Hawkins - In Het Water

Elf personages (!) die het plot sterk maken
Waar Het Meisje In De Trein al door meerdere personages verteld werd, heeft dit boek er maar liefst 11 (!!!!). Persoonlijk vond ik de verschillende verhaallijnen goed uit elkaar te houden, maar ik kan me goed voorstellen dat als je je slecht kunt concentreren, je onmiddellijk de draad kwijt raakt.

‘Je volgt een kleine community waarin iedereen overduidelijk een hoop ellende heeft meegemaakt’

Toch is het juist de kracht van al die verschillende personages die de plot zo sterk maken. Je volgt een kleine community waarin iedereen overduidelijk een hoop ellende heeft meegemaakt. En al het leed is te herleiden uit de verdrinkingspoel in het fictieve dorpje Beckford. De verdrinkingspoel met al zijn kwalen, schoonheid, aantrekkingskracht en verleden vormt de basis van In het water. Iedereen en alles in Beckford lijkt gedreven te worden door de poel, waarom? Daar kom je snel genoeg achter.

Het eindoordeel: must-read of niet
Één ding wil ik stiekem wel verklappen. Er is een twist. Een gigantische twist. Een twist die ervoor zorgde dat ik het boek dichtklapte met een grote, ietwat geniepige, grijns op mijn gezicht. Zo’n grijns die men krijgt als ze zojuist een goed verhaal hebben gelezen. Precies dezelfde grijns die ik ook had toen ik Het Meisje In De Trein uitlas. Je verwacht het niet, maar je vindt het fantastisch. Geloof me maar.

‘Die gigantische twist, die je totaal niet verwacht, zorgde voor een grijns op mijn gezicht’

Zelf heb ik het boek in twee dagen uitgelezen (en ja, ik heb een leven. Studie, werk, huishouden etc). Ik kan daarom uit eigen ervaring vertellen dat dit boek heerlijk wegleest. Minpunten? Wellicht, maar ik heb ze niet gevonden. In Het Water krijgt van mij 4 sterren en is daarom een echte must-read.

*Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar opgestuurd van Uitgeverij A.W, Bruna

1 thought on “Recensie: In Het Water van Paula Hawkins – ‘elf personages en een gigantische twist’

1. Ik kan niet wachten om hieraan te beginnen. Eerst maar eens aanschaffen… Ik ben vooral benieuwd naar het feit dat er in dit boek 11 vertellers zijn. Zo te lezen is dat evenaren van haar debuut Paula aardig gelukt.