Recensie: Jetset – Marion Pauw

Jetset dompelt je onder in de gestoorde wereld van zakenmannen, oude adel en andere mensen met veel geld. Het is een literaire thriller vol gekke personages waar je om moet lachen en huiveren tegelijkertijd.

De schrijfster van het boek

Marion Pauw is freelance journaliste, copywriter maar ook schrijfster. In 2005 debuteerde ze met de literaire thriller Villa Serena. Daarna volgden nog meer thrillers, waaronder Jetset (2010) en haar nieuwste boek We Moeten Je Iets Vertellen (2015). Ik vind de boeken van Marion Pauw die ik heb gelezen onwijs makkelijk lezen en altijd spannend. Je blijft doorlezen omdat je wilt weten hoe het verhaal precies in elkaar zit.

Van feestje op een luxueus jacht tot een moordzaak

“Om zijn honderdste miljoen te vieren nodigt de succesvolle zakenman Alexander Zilver zijn beste vrienden, zijn dochter en zijn nieuwe vriendin uit om een week lang met hem op een luxueus jacht door het Caribisch gebied te varen.

Op de tweede dag wordt Alexander echter dood aangetroffen in zijn hut. Kapitein Schmidt en hoofdstewardess Lou vertrouwen het niet en gaan op onderzoek uit. Ze komen tot de ontdekking dat iedere gast wel een motief heeft: de ex-zakenpartner die nog een appeltje met Alexander te schillen had, de vrouw van zijn zakelijk adviseur, met wie Alexander op het jacht een affaire had, de broer die op zijn fortuin uit is. De situatie op het jacht wordt steeds nijpender, al helemaal als het lijk van Alexander Zilver spoorloos verdwijnt.” (via Hebban.nl)

MarionPauwJetset

Heel veel personages en het blijft spannend

Nadat ik Grijs Gebied las, het boekje dat Pauw schreef voor de maand van het spannende boek in 2015, wilde ik meer lezen van Marion Pauw. Ik koos Jetset als eerste uit, en dat was best een goede keuze. In het begin vond ik het lastig om in het boek te komen. Er lopen in de eerste hoofdstukken namelijk allerlei verhaallijnen. Ik snapte echt niet meer waar het overging, en vooral: over wie? Zo heb je Alexander en Jenny, Rob en Milouscka, Maurice en Carla – en ook nog Roderik en Emily. En dat zijn nog niet eens alle personages die voorkomen in het boek. Er is nog meer familie en er zijn nog mensen die op de jacht werken. Het is dus best wel een chaos aan personages, maar ondanks dat is het wel erg leuk om te lezen.

Het begin was dus moeizaam, maar ik las door en het werd leuker. Alle personages komen namelijk samen op een jacht, om te vieren dat Alexander Zilver zijn honderdste miljoen heeft verdiend. Hartstikke leuk, maar opeens wordt Alexander vermoord. Pas dan wordt het echt spannend. Wie heeft het gedaan? Door hoofdstukken vanuit verschillende personages te lezen, blijft het spannend en twijfel je telkens over wie de dader is. Bijna iedereen heeft namelijk wel een motief.

Mustread of niet?
Ik raad dit boek, ondanks sommige gestoorde scenes en het verwarrende begin, wel aan. Het is hilarisch, makkelijk om te lezen en vooral heel spannend. Ik had een personage namelijk bestempeld als moordenaar, maar het bleek uiteindelijk toch iemand anders te zijn. Dus ja, ga dit boek lezen! Ook als je normaal geen literaire thrillers leest, vind je dit een tof boek. Toch bestempel ik dit boek niet als een mustread, het is wat mij betreft geen boek die je gelezen MOET hebben. Maar hey, als je op vakantie gaat dan is Jetset wel fijn om mee te nemen.

1 thought on “Recensie: Jetset – Marion Pauw