Recensie: Levensbloed – Gena Showalter

Na Eerste Leven van Gena Showalter, was ik compleet overdonderd. Wat een tof verhaal dat zich afspeelt in een bijzondere wereld! Nu is het tweede deel in de Everlife-serie, Levensbloed, ook uit. Tijd om te kijken of het net zo goed is als Eerste Leven.

LET OP: SPOILERS. Hier lees je de recensie over het eerste deel, Eerste Leven.

In het kort: Levensbloed

“Je eerste leven is nog maar het begin… Na je dood kies je voor Myriad of Troika, twee rijken die in eeuwige strijd met elkaar verwikkeld zijn.

Myriad en Troika hebben om Tenley gevochten vanwege de bijzondere kracht die ze bezit. Beide rijken zijn ervan overtuigd dat degene die haar ziel wint meer macht zal krijgen. Met haar laatste adem heeft Tenley uiteindelijk gekozen voor Troika, het rijk van licht en liefde. Dat heeft echter grote consequenties. Niet alleen verkeert ze nog steeds in gevaar, maar ook staat ze nu lijnrecht tegenover Killian, de jongen die bij Myriad hoort en die ze maar niet kan vergeten. Ondertussen dreigt Killian zijn eeuwige leven te verliezen. Hij heeft nog maar één kans op redding: Tenley verslaan in een spel dat zij nog nooit gespeeld heeft…”

Het eeuwige leven & meer fantasy

Eerste Leven eindigde met een mega cliffhanger. Gelukkig gaat Levensbloed precies verder waar Eerste Leven is gestopt. Tenley komt namelijk aan in Troika. Vanaf daar sleept Gena Showalter je mee in deze bijzondere wereld. Waar je in Eerste Leven leest hoe het is op aarde, gaat het hier over het eeuwige leven in Troika. Ik moest daar wel even aan wennen, omdat het boek meer fantasy is dan het eerste deel. Aangezien ik geen ervaren fantasylezer ben, moest ik soms even extra goed nadenken of zinnen opnieuw lezen om de wereld echt voor me te zien.

‘Levensbloed is meer fantasy dan het eerste deel’

Al met al vind ik Gena Showalter onwijs goed schrijven. Dat ik even moest wennen aan de hoeveelheid fantasy is persoonlijk, omdat ik simpelweg niet vaak fantasy lees. Als je dat net zoals ik ook heb, niet getreurd: voorin het boek staat een plattegrond van de wereld. Dat vond ik heel erg fijn, zo heb je meteen een goed overzicht van de steden in Troika. Ook beschrijft Gena veel details, waardoor Troika echt tot leven komt. Denk: gouden straten, hologrammen en overal huizen in verschillende bouwstijlen. De details maken het boek.

levensbloed gena showalter recensie

Goed uitgewerkt & onwijs spannend

Zoals ik al zei, de details maken het boek. Je merkt dat de schrijfster overal over heeft nagedacht. Het plot zit goed in elkaar, net zoals alle extra details. Denk aan hoe Tenley in een huls moet gaan om naar de aarde te gaan, waarom er schakels nodig zijn om Troika te laten voortbestaan en de geschiedenis tussen de twee rijken.

‘Je merkt dat de schrijfster overal over heeft nagedacht’

Het plot is top, de details maken het boek.. maar zijn de personages ook nog steeds tof? Jazeker. Ik vond Tenley vanaf het begin al een leuk personage, maar in Levensbloed kom je nog meer over haar en haar familieleden in Troika te weten. Zo vond ik haar grootmoeder Meredith een leuke toevoeging en komt ook Tenley’s tante, Leipe Lina, weer even langs in dit boek. Terwijl Tenley Troika ontdekt, blijft de strijd tussen de twee rijken voortduren. Daardoor blijft het spannend, zeker als Tenley zelf ook gaat vechten.. tegen Killian’s rijk. Kortom: onwijs spannend.

levensbloed gena showalter recensie

Het Eindoordeel

Levensbloed is wederom zo’n bijzonder boek van Gena Showalter. Naast dat het een geweldig plot heeft en het continu spannend blijft, vond ik dit boek ook interessant omdat het je aan het denken zet. Bestaat er een God? Is er in het echt ook een eeuwig leven of is er juist geen hemel? Ik geef het boek vier sterren – een echte must-read dus! Ik kijk al uit naar Everlife, het derde deel, dat uitkomt in 2018.

Ik kreeg dit boek opgestuurd van Uitgeverij HarperCollins

Levensbloed Boek omslag Levensbloed
Everlife (#2)
Gena Showalter
Young Adult, Fantasy
Augustus 2017
446

Myriad en Troika hebben om Tenley gevochten vanwege de bijzondere kracht die ze bezit. Beide rijken zijn ervan overtuigd dat degene die haar ziel wint meer macht zal krijgen. Met haar laatste adem heeft Tenley uiteindelijk gekozen voor Troika, het rijk van licht en liefde. Dat heeft echter grote consequenties. Niet alleen verkeert ze nog steeds in gevaar, maar ook staat ze nu lijnrecht tegenover Killian, de jongen die bij Myriad hoort en die ze maar niet kan vergeten. Ondertussen dreigt Killian zijn eeuwige leven te verliezen. Hij heeft nog maar één kans op redding: Tenley verslaan in een spel dat zij nog nooit gespeeld heeft…