Mijn Beeld Van Jou is de debuutroman van de Nederlandse schrijfster Susan van Eyck. Een feelgood roman vol ontroerende passages en goed uitgewerkte personages, maar toch zijn er ook wat verbeterpunten. Dit vond ik verder van het boek.

Hier gaat Mijn Beeld Van Jou over

Emma lijkt erg tevreden met haar rustig en voorspelbaar leventje met haar lieve vriend en een baan in de galerij van haar moeder. Tot haar hele leven overhoop wordt gehaald door de charismatische fotograaf Boris en Emma valt onvoorwaardelijk voor zijn charmes. Maar net dan probeert Boris Emma ervan te weerhouden haar vertrouwde leven op te geven voor hem en hij verdwijnt plots van het toneel. Hier neemt Emma echter geen genoegen mee en ze gaat vastberaden op zoek naar de liefde van haar leven.

Triest en ontroerend

De flaptekst van het boek riep meteen een heleboel vragen op, wat maakte dat ik erg nieuwsgierig was naar het verhaal. Al vrij snel nam het plot een onverwachte wending die niet overeenstemde met mijn verwachtingen over het boek. Hierdoor stond het boek plots in een totaal ander daglicht en dat veranderde voor mij het hele verhaal. Ik ben alleen niet echt overtuigd dat het een positieve wending was.

‘Ik had een spannender en mysterieuzer verhaal verwacht, maar het werd een trieste en ontroerende roman’

Ik had een spannender en mysterieuzer verhaal verwacht, maar het werd een trieste en ontroerende roman, niet slecht maar niet waarom ik het boek had gekozen. Daarbij was het verhaal na die ommekeer heel voorspelbaar. Erg jammer vond ik dat, omdat ik het gevoel had dat het plot meer mogelijkheden bood. Desondanks kon het boek mij ook wel bekoren dankzij de ontroerende passages en de warme band die werd weergegeven. Na het lezen van dit boek was ik dan ook echt geroerd.

mijn beeld van jou Susan van Eyck recensie

Zeker geen simpel liefdesromannetje

Dat ik was ontroerd, komt denk ik vooral omdat de personages goed waren uitgewerkt en je ze echt leerde kennen in dit boek. Je beleeft hun relatie van het prille begin tot het passionele einde, waardoor je erg aan ze gaat hechten. Toch wilde ik hier ook even aanhalen dat hun relatie onrealistisch snel evolueerde in het begin, maar dat werd helemaal goed gemaakt door de gedetailleerde beschrijvingen die volgden.

‘Deze symboliek gaf een extra laag aan het boek, wat het onderscheidt van een ‘simpel’ liefdesromannetje’

Bovendien is dit boek niet zomaar een romantisch verhaal. Er komen een heleboel diepere onderliggende thema’s aan bod zoals je dromen najagen, je toekomst in eigen handen nemen, dood, lijden etc. Deze symboliek gaf een extra laag aan het boek, wat het onderscheidt van een ‘simpel’ liefdesromannetje.

Ondanks dat het boek niet overeenstemde met mijn oorspronkelijke verwachtingen heeft het me toch aangenaam verrast. Het is niet zomaar een romantisch verhaal, maar een diep uitgewerkte roman met een duidelijke onderliggende boodschap aan de lezer. Bovendien was het erg meeslepend en ontroerend, daarom geef ik Mijn Beeld Van Jou 3 sterren.

Mijn beeld van jou Boek omslag Mijn beeld van jou
Susan van Eyck
Feelgood
Uitgeverij De Fontein
9 januari 2018
304
Recensie-exemplaar via Uitgeverij De Fontein

Emma is begin dertig en lijkt alles voor elkaar te hebben – al jaren dezelfde vriend, haar carrière uitgestippeld – tot ze Boris tegen het lijf loopt. Deze fotograaf zet haar veilige wereld op zijn kop als ze halsoverkop verliefd op hem wordt. Maar net als er voorzichtig een vonk overgeslagen lijkt te zijn, bezweert hij haar dat hij het niet waard is om haar leven voor overhoop te gooien en is hij opeens verdwenen. Waarom wil Boris niet dat Emma voor hem kiest? En kan Emma nog terug naar haar veilige leventje, of gaat ze op zoek naar antwoorden?