Recensie: The Last Beginning – Lauren James

Zestien jaar geleden, schokte de wereld van een schandaal en de tieners Katherine en Matthew verdwenen zonder enig spoor van de aardbodem.

Nu is dochter Clove Suttcliffe vastberaden om ze te vinden, maar door hun geheim te onthullen, zou ze mogelijk de wereld kunnen vernietigen en Ella, de liefde van haar leven verliezen. Aan de hand van de tijdmachine, die haar ouders bouwden, reist Clove de geschiedenis af in de hoop de ramp te kunnen voorkomen. Kan ze de geschiedenis veranderen zonder schade aan te richten en zo haar ouders redden?

“Een liefde dat tijd overstijgt en een geheim dat het einde van de wereld zou kunnen betekenen…”

The Last Beginning in het kort
Ik was onmiddellijk super benieuwd naar de nieuwste roman van de getalenteerde Lauren James. En ze stelde me zeker niet teleur. Het verhaal gaat verder dan tijd en speelt zich zowel af in de verre toekomst als in het lang vervlogen verleden. Als lezer reis je gedurende de hele roman mee met Clove naar alle plaatsen en tijdstippen die ze bezoek gedurende haar trip, maar daarbij krijg je als lezer tussen de hoofdstukken door nog krantenknipsels, e-mails, berichten,… vanuit alle tijden te zien. Waardoor je zelf probeert de puzzelstukjes in elkaar te passen. En af en toe wordt er al eens het tipje van de sluier gelicht, wat het allemaal erg spannend maakt.

Deze voortdurende wisselingen tussen de hoofdstukken is soms een beetje verwarrend, maar over het algemeen is het verhaal zeer goed te volgen.

Nieuwe wendingen en mega nieuwsgierig
The Last Beginning is er roman die niet stilstaat en loopt als een trein. Geen enkele pagina verveelde ik me. Telkens wanneer Clove en haar vrienden het ene probleem hebben opgelost, doet er zich weer een nieuwe wending in het verhaal, waardoor je alleen maar nóg nieuwsgieriger wordt naar de afloop!

Hilarische conversaties en toffe personages
Wat het boek helemaal opbeurt is de hoeveelheid humor dat in het verhaal verweven zit. Alle personages hebben een sterk uitgesproken karakter dat vaak botst met een ander personage, wat zorgt voor hilarisch conversaties. Maar degene die er met zijn humor met kop en staart bovenuit steekt, is zonder enige twijfel: Spart. Dit is Clove haar alleswetende (én betweterige) digitale horloge en bovenal is hij ook haar trouwste vriend. Ik vond het een heel leuk detail van Lauren James om te spelen met de digitale revolutie die nu aan de gang is en zo een van de grootste personages in het boek een elektronisch toestel te laten zijn. Spart heeft ook een hilarische persoonlijkheid, die me tijdens het lezen vaak deed grinniken.

Wat ik ook fijn vond aan dit verhaal was dat het toch wel uniek was. Het verschilt van vele andere science-fiction YA-boeken die ik al heb gelezen en het verhaal en de personages zijn enorm goed uitgewerkt, waardoor het verhaal op een bepaalde manier realistisch over kwam.