Recensie: The One Memory Of Flora Banks – Emily Barr

Wat een mooi boek is The One Memory Of Flora Banks van Emily Barr. Ik was er diep van onder de indruk en denk dat het zonder twijfel een van de beste boeken is die ik dit jaar heb gelezen. Het is een boek over opgroeien, kalverliefde en meer onderwerpen die tieners meemaken.

In het kort: The One Memory Of Flora Banks

De zeventienjarige Flora Banks heeft geen kortetermijngeheugen meer. Sinds haar tiende kan geen nieuwe herinneringen maken. Met een notitieboekje en de woorden ‘be brave’ op haar hand, herinnert ze zichzelf om de paar uur wie ze is en waarom haar geheugen beperkt is. Gelukkig heeft ze haar vriendin Paige die haar door dik en dun steunt. Tot dat Flora op een avond Drake, het vriendje van Paige, zoent. De avond voor hij vertrekt naar Svalbard…

Op magische wijze herinnert Flora zich de kus, waardoor ze overtuigd is dat Drake haar geheugen kan herstellen. Ze gaat hem in haar eentje achterna naar het verre Noorden met niets meer dan een paar notities en een warme jas. Maar als ze aankomt op Svalbard is niets wat het lijkt en moet Flora moedig zijn als ze de waarheid over zichzelf achterhaald.

Vertrouwd personage & een vrolijk gevoel tijdens het lezen

Flora Banks is het soort personage waaraan je vanaf de allereerste bladzijde je hart verliest. Ze voelt heel vertrouwd en ze wint meteen je onvoorwaardelijke liefde. Ze is onschuldig, grappig en vooral heel moedig. Het enigste nadeel hieraan is dat ze hierdoor soms een beetje onrealistisch lijkt. Behalve dat ze impulsief is, heeft ze niet echt slechte eigenschappen. Ze komt voornamelijk in de problemen vanwege haar vergeetachtigheid en niet door haar gedrag.

‘Door de grappige situaties en de vele humor heb je een vrolijk gevoel tijdens het lezen’

Ondanks de trieste ondertoon in het verhaal weet Emily Barr het boek luchtig te houden. Door de grappige situaties en de vele humor heb je een vrolijk gevoel tijdens het lezen. Dit komt ook deels door Flora’s kijk op de situatie. Ze heeft geen medelijden met zichzelf en verwacht dat absoluut ook niet van anderen. In tegenstelling zelfs: ze wil niets liever dan normaal zijn. Ze is heel moedig en gaat vol enthousiasme elk avontuur aan.

recensie the one memory of flora banks emily barr

Een metafoor voor opgroeien en onverwachte wendingen

Hoewel de beschrijving het misschien niet doet vermoeden, heeft het verhaal verschillende lagen. Hierdoor krijgt het boek veel meer diepgang. Zo haalt het verhaal veel herkenbare gevoelens en situaties aan. Overbeschermende ouders, kalverliefde en andere onderwerpen die tieners meemaken. Het hele boek is een metafoor voor opgroeien. Flora ziet zichzelf als een tienjarige en voelt zich dan ook wat ongemakkelijk in haar volwassen lichaam. Dit is voor vele tieners erg herkenbaar. Dit onderscheidt The One Memory of Flora Banks duidelijk van de andere boeken van Emily Barr. Gelukkig kan je als lezer nog steeds genieten van haar vlotte en humoristische schrijfstijl.

‘Tenslotte blijf je met een warm gevoel en een gebalsemd hart achter’

Ook het einde mag niet onderdoen voor plottwisten die we van Emily Barr gewend zijn. Het plot neemt meerdere onverwachte wendingen en laat je perplex achter. Onvoorspelbaar, maar wel geloofwaardig. En ten slotte blijf je met een warm gevoel en een gebalsemd hart achter.

Ik was diep onder de indruk van dit boek. Dit is zonder twijfel een van de beste boeken die ik al gelezen heb dit jaar en ik zou het dan ook zeker aanraden aan jong én oud. The One Memory of Flora Banks krijgt vier sterren, een echte must-read!

Heb jij dit boek al gelezen of staat het vanaf nu ook op je To Be Read-lijst? Laat het weten in de reacties

OVER LAURINE
Laurine (16) is gastrecensent voor MustMag.nl. Ze komt uit België en leest het liefst young adult. Daarnaast blogt ze over lifestyle, boeken (natuurlijk!) en reizen op haar eigen blog. Ook schrijft ze verhalen op Wattpad. Hier kun je Laurine volgen op Instagram.

The One Memory Of Flora Banks Boek omslag The One Memory Of Flora Banks
Emily Barr
Young Adult
Penguin
12 januari 2017
303

De zeventienjarige Flora Banks heeft geen kortetermijngeheugen meer. Sinds haar tiende kan geen nieuwe herinneringen maken. Met een notitieboekje en de woorden 'be brave' op haar hand, herinnert ze zichzelf om de paar uur wie ze is en waarom haar geheugen beperkt is. Gelukkig heeft ze haar vriendin Paige die haar door dik en dun steunt. Tot dat Flora op een avond Drake, het vriendje van Paige, zoent. De avond voor hij vertrekt naar Svalbard…