Recensie: Tienduizend Hemels Boven Jou van Claudia Gray – ‘fascinerend’

Marguerite Caine kan iets wat nog nooit eerder is gedaan: ze kan reizen door verschillende dimensies met de Vuurvogel, de briljante uitvinding van haar ouders. Helaas heeft ze daarmee ook de aandacht getrokken van een vijand die er letterlijk alles voor overheeft de uitvinding voor zijn eigen duistere doeleinden te gebruiken. Wanneer hij haar vriendje Paul in handen krijgt en zijn ziel versplintert en verspreidt over vier dimensies, begeeft Marguerite zich op zéér gevaarlijk terrein…

Tienduizend Hemels Boven Jou is het tweede deel van de Vuurvogel-trilogie, de recensie van deel 1 lees je hier. Het oordeel van Paula over het derde en laatste deel komt binnenkort online.

Alsof je zelf een dimensiereiziger bent
Claudia Gray neemt je voor een tweede keer mee op een avontuurlijke reis doorheen talrijke magische en dromerige dimensies, die stuk voor stuk verrassend zijn. Elke keer zit ik verwonderd te lezen en te fantaseren over nieuwe dimensies. Ze maakt me steeds nieuwsgieriger naar een volgende dimensie. Grey beschrijft de werelden zo gedetailleerd, dat het voelt alsof je zelf als dimensiereiziger meereist met Marguerite.

‘Grey beschrijft de werelden zo gedetailleerd, dat het voelt alsof je zelf als dimensiereiziger meereist met Marguerite’

Het verhaal sluit niet meteen aan op het eerste deel. Als lezer pik je een paar maanden na de laatste gebeurtenissen weer in op het verhaal. Stukje bij beetje word je bijgepraat door Marguerite. Ook wordt het geheugen weer een beetje opgefrist, zodat je zonder problemen verder kunt lezen. En: je komt weer extra goed in het verhaal door de vlotte en humoristische vertelwijze van Claudia Gray.

Een nieuwe kijk op de personages en de evolutie van Marguerite
Met het vervolg van het verhaal worden de personages veel meer uitgediept. Je leert de achtergrond kennen van verschillende personages, waar je als lezer eerder enkel oppervlakkig mee in contact kwam. Je merkt ook de evolutie van Marguerite op, haar impulsieve kant houdt de overhand, maar onder het oppervlak zitten ook diepere gevoelens als medeleven en schuld.

Waar in Duizend Stukjes Van Jou de grenzen tussen goed en kwaad zeer duidelijk waren, beginnen deze lijnen in dit boek een beetje te mengen. We ontdekken dat in alle personages wel kwaad schuilt en dat een slechterik niet enkel kwaadwillig is. Dit zorgt voor een nieuwe kijk op de personages en ook op het verhaal, hierdoor blijft het boek heel verrassend.

Claudia Gray - Tienduizend Hemels Boven Jou

Cliché driehoeksverhouding en ethische dilemma’s
Hoewel het verhaal verbazend is, is er nog steeds een detail dat nogal cliché is, namelijk de driehoeksverhouding tussen Paul, Theo en Marguerite. Helaas komt dit nog meer aanbod in dit tweede boek van de Vuurvogel-reeks. In het eerste boek koos ze overtuigd voor Paul, maar nu beginnen door de gebeurtenissen toch wat twijfels op te steken. Jammer dat Claudia Gray geen originele liefdeslijn in het verhaal heeft gestopt.

‘Jammer dat Claudia Gray geen originele liefdeslijn in het verhaal heeft gestopt’

Tienduizend Hemels Boven Jou kaart ook veel ethische dilemma’s en vragen aan. Bijvoorbeeld: Maakt dat je in de ene dimensie slecht bent dat je dan ook in andere dimensies slecht bent? Kan je iemand verantwoordelijk stellen voor de daden van zijn ‘ik’ in andere dimensie? De centrale vraag in dit boek luidt: heiligt het doel de middelen? Heel interessant om zelf eens bij stil te staan tijdens het lezen.

Dit boek can Claudia Gray is een uniek concept dat fenomenaal geschreven is. Het verhaal blijft vernieuwend en het fascinerende verhaal laat je van de eerste tot de laatste bladzijde niet meer los. Bovendien weet de schrijfster het verhaal voortdurend nieuwe (en onverwachte) wendingen te geven, waardoor je het boek niet meer weg kan leggen. Het eindoordeel: dit boek is een echte must-read en krijgt 4 van de 5 sterren!

1 thought on “Recensie: Tienduizend Hemels Boven Jou van Claudia Gray – ‘fascinerend’