Tot As van Lisa Bjurwald speelt zich af in Zweden en gaat over prostitutie, mensenhandel, racisme en hoe mensen tegen deze onderwerpen aankijken. Ik was meteen geïnteresseerd toen ik een beschrijving van het boek las. Tijdens mijn studie journalistiek ben ik afgestudeerd op het onderwerp prostitutie en heb ik mee mogen lopen met verschillende hulporganisaties op de Wallen. Niet gek dus, dat ik dit boek graag wilde lezen. Dit vond ik ervan!

Hier gaat Tot As over

Stockholm, Zweden. Agente Rebecka Born heeft eindelijk de kans gekregen waar ze al jaren op wacht: ze is gevraagd om lid te worden van een elite-eenheid binnen de politie die zich richt op het bestrijden van terrorisme en georganiseerde misdaad. Haar eerste zaak: het onderzoek naar de mysterieuze moord op twee vrouwen die gruwelijk verminkt en verbrand zijn gevonden bij de Klarälven-rivier. Wanneer ze aankomt in het pittoreske maar zeer geïsoleerde Värmland, wordt ze geconfronteerd met een dreiging die ze nog niet eerder is tegengekomen. Een dreiging die niet met doorsnee-politiemethoden bestreden kan worden en die haar oorsprong vindt in eeuwenoude rituelen, op een ander continent.

‘
Wat is de anonieme slachtoffers overkomen?’

Wat is de anonieme slachtoffers overkomen? Zijn ze doelwit geworden van racistisch geweld dat recent opgelaaid is vanwege de plaatsing van vluchtelingen in een oud landhuis? Of zijn er misschien dingen gaande die te maken hebben met schimmige mensensmokkelaars en criminele netwerken die alles en iedereen vanuit de schaduwen in de gaten houden? Naarmate het onderzoek vordert, ontdekt Rebecka een onheilspellende connectie tussen het landhuis en haar eigen verleden.

Tot As Lisa Bjurwald recensie

Vernieuwende thriller met actuele onderwerpen

Lisa Bjurwald’s Tot As is als een thriller vrij vernieuwend. Persoonlijk heb ik zeb ik zelden een thriller gelezen met het onderwerp sekstrafficking. Het verhaal is fictie maar er komen wel degelijk ontzettend actuele onderwerpen aan bod. Echter doordat het boek fictie is, leest het boek als een thriller en zit er een goede spanningsopbouw in. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages en beschrijft het proces van sekstrafficking. Meisjes in Nigeria worden naar, in dit geval, Zweden gelokt met de belofte dat ze aan het werk kunnen als dienstmeisje. Eenmaal aangekomen in Zweden wordt hun paspoort gestolen en worden ze met grof geweld gedwongen zich te prostitueren om een zogenaamde rekening van een triljoen euro af te kunnen betalen aan hun ‘baas’.

‘Het verhaal is schrijnend en de opbouw is zodanig goed geschreven dat je soms vergeet dat dit, helaas, voor veel meisjes nog dagelijkse kost is’

Het verhaal is schrijnend en de opbouw is zodanig goed geschreven dat je soms vergeet dat dit, helaas, voor veel meisjes nog dagelijkse kost is. Lisa Bjurwald maakt zelf een kanttekening door aan te geven dat tien procent van haar inkomsten uit dit boek geschonken worden aan hulporganisatie Caritas. Zij werken tegen Nigeriaanse sekstrafficking. Deze aankondiging zet je na het lezen van dit boek weer met beide benen op de grond: geen fictie, maar overduidelijk feit.

nieuwe boeken april 2018 waar we naar uitkijken

Soms wat oppervlakkige personages

Bjurwald schrijft in korte hoofstukken en springt zo nu en dan wat van de hak op de tak. Het kan even duren voordat je hieraan went, maar ik vond het zeker niet storend. Daarnaast heeft het boek een sterke vrouwelijke hoofdrol wat ik natuurlijk sowieso een groot voordeel vind.

‘Wel vond ik dat de personages in het boek nog ietwat verder uitgewerkt hadden mogen worden’

Wel vond ik dat de personages in het boek nog ietwat verder uitgewerkt hadden mogen worden. Hier en daar wordt bijvoorbeeld hoofdpersonage Rebecka als karakter wat meer uitgediept, maar ze blijft, naar mening, toch nog erg aan het oppervlak. Hoewel ik aan de andere kant wel begrijp dat dit moeilijk is, gezien het feit dat er een kans bestaat dat de aandacht van het onderwerp van het boek verplaatst wordt naar de karakters in het verhaal. En dat is in dit geval natuurlijk niet de bedoeling.

Al met al is Tot As een spannende thriller met een stevig en ontroerend onderwerp. Het zet het aan het denken, maar schrikt niet af. Chapeau voor Lisa Bjurwald. Ik geef het boek vier sterren.

Tot As Boek omslag Tot As
Rebecka Born #1
Lisa Bjurwald
Karakter Uitgevers
15 september 2017
304
Recensie-exemplaar via Uitgeverij Karakter

Stockholm, Zweden. Agente Rebecka Born heeft eindelijk de kans gekregen waar ze al jaren op wacht: ze is gevraagd om lid te worden van een elite-eenheid binnen de politie die zich richt op het bestrijden van terrorisme en georganiseerde misdaad.

Haar eerste zaak: het onderzoek naar de mysterieuze moord op twee vrouwen die gruwelijk verminkt en verbrand zijn gevonden bij de Klarälven-rivier. Wanneer ze aankomt in het pittoreske maar zeer geïsoleerde Värmland, wordt ze geconfronteerd met een dreiging die ze nog niet eerder is tegengekomen. Een dreiging die niet met doorsnee-politiemethoden bestreden kan worden en die haar oorsprong vindt in eeuwenoude rituelen, op een ander continent.