Marieke Nijkamp staat bekend als een Nederlandse schrijfster die het met haar debuut 54 Minuten tot op de New York Times bestseller lijst heeft weten te schoppen. 54 Minuten was dan ook een ijzersterk verhaal waar ik ontzettend van genoten heb en daarom was ik ook razend benieuwd naar haar tweede boek: Voor Ik Je Loslaat. Maar voldeed dit boek wel aan mijn torenhoge verwachtingen?

Hier gaat Voor Ik Je Loslaat over

Corey en Kyra groeien samen op in het afgelegen plaatsje Lost Creek in Alaska en zijn hun hele jeugd onafscheidelijk. Tot Corey verhuist. Het afscheid is moeilijk, maar Corey belooft terug te komen om haar vriendin op te zoeken. Een paar dagen voor het zover is, krijgt Corey het schokkende bericht dat Kyra dood is aangetroffen – drijvend onder het ijs. Ze is er kapot van en kan niet geloven dat Kyra zelfmoord heeft gepleegd, zoals wordt gesuggereerd.

Ze voelt gewoon dat er iets niet klopt. Eenmaal terug in haar geboorteplaats groeit haar wantrouwen en raakt ze er steeds meer van overtuigd dat Lost Creek geheimen heeft, geheimen die ze niet begrijpt, maar die haar de koude rillingen bezorgen. In de donkere winter van Alaska gaat ze op zoek naar antwoorden terwijl de sfeer in het dorp steeds grimmiger wordt…

Anders dan 54 Minuten, wel gelijkenissen

Voor Ik Je Loslaat is heeft een insteek die compleet verschilt met die van 54 Minuten, dit is een mysterieuze thriller met een paranormaal randje. En toch zijn er een heleboel gelijkenissen, zoals de kracht waarmee Marieke Nijkamp je helemaal in het verhaal kan zuigen. En hoewel dit verhaal lang niet zo spannend is als haar eerste boek, hangt er tijdens het lezen wel dezelfde onrust in de lucht van de waarheid die om de hoek dreigt.

‘Tijdens het lezen hangt dezelfde onrust in de lucht als bij 54 Minuten’

Een andere sterkte van Nijkamp is dat ze vanaf de eerste bladzijde de toon voor het hele boek weet te zetten. De sfeer en de omgeving zitten helemaal goed. Ik kon mij Lost Creek meteen voorstellen: een afgelegen spookstad verborgen onder een laag sneeuw in het verre Alaska. Je voelt je als het ware een onderdeel van Corey haar wereld. Een stad waar iedereen iedereen kent en waar je niet kan ontsnappen. Daarbij komt ook nog eens het dreigende gevoel van het eeuwige donker en de kilte van de winter. Kortom, de situering sloot naadloos aan op het verhaal en versterkte de onheilspellende sfeer alleen maar.

voor ik je loslaat Marieke Nijkamp recensie

Hersenkronkels van Corey & rouwproces in het dorp

Hoewel je niet zo veel te weten komt over de personages, is wat je weet wel de kern van het hele personage. Je zit helemaal in het hoofd van Corey en krijgt zo al haar hersenkronkels en drijfveren mee. En zij is niet de enige waarvan je de psyche meekrijgt, ook Kyra’s gevoel van een buitenbeentje te zijn komt regelmatig naar voren. Bovendien wordt het rouwproces van het hele dorp mooi in beeld gebracht. Hoe iedereen op een andere manier met een tragische gebeurtenis probeert om te gaan en het verdriet een plaats geeft.

‘Voor Ik Je Loslaat is een bizar verhaal en enerzijds intrigeerde me dat ook wel, maar anderzijds moest er ook eens een einde komen aan al die vragen’

Voor Ik Je Loslaat is een bizar verhaal en enerzijds intrigeerde me dat ook wel, maar anderzijds moest er ook eens een einde komen aan al die vragen. Er werd veel gespeculeerd, maar uiteindelijk werd niets concreet en bleef het maar een beetje vaag. Daarbij waren de hoofdstukken wat te kort om echt te blijven doorlezen en dat in combinatie met het gebrek aan echte spanning, maakte dat het einde me toch teleurstelde. Het plot voldeed niet aan mijn verwachtingen en ik vond het jammer dat ze niet alle bewandelde wegen had afgemaakt en verder had uitgewerkt tot een sterker einde, want daar was zeker mogelijkheid toe.

Aangezien Voor Ik Je Loslaat het toch niet helemaal was voor mij, geef ik het boek 3 sterren. Het boek heeft zijn sterkte kanten zoals de heersende onrust die we van Marieke Nijkamp gewend zijn, maar het heeft ook zeker zijn gebreken. Het is dan wel niet zo verbluffend als 54 Minuten, maar het blijft een bijzonder verhaal waarin het omgaan met verlies heel mooi naar voren komt.

Heb jij al een boek van Marieke Nijkamp gelezen?

Voor ik je loslaat (EN: Before I let go) Boek omslag Voor ik je loslaat (EN: Before I let go)
Marieke Nijkamp
Young Adult
12 december 2017
320

Een paar dagen voordat Corey terugkeert naar haar geboorteplaats Lost Creek in Alaska om haar beste vriendin op te zoeken, wordt deze dood aangetroffen - drijvend onder het ijs. Corey is er kapot van en kan niet geloven dat Kyra zelfmoord heeft gepleegd, zoals iedereen beweert.

Daarna lijkt in Lost Creek niets meer op vroeger. Mensen doen alsof ze een vreemde is en vertellen haar dat de dood van Kyra was voorbestemd. Maar Corey voelt dat er iets niet klopt. Welke ijzingwekkende geheimen houdt men voor haar verborgen? In de donkere koude winter van Alaska gaat ze op zoek naar antwoorden terwijl de sfeer in het dorp steeds grimmiger wordt...