Wij Leugenaars van E. Lockhart is een fascinerende pageturner vol mysteries en geheimen

Cadence is de oudste kleindochter van de machtige familie Sinclair. Elk jaar brengt ze de zomer door op het privé-eiland van haar opa. Heerlijke vakanties met haar neef Johnny, nicht Mirren en de knappe buitenstaander Gat. Ze vormen een hechte club; ‘de leugenaars’. Tijdens hun vijftiende zomer worden Cadence en Gat verliefd op elkaar. En dan gebeurt er iets onomkeerbaars.

Nu is Cadence na twee jaar afwezigheid voor het eerst terug op het eiland. Geteisterd door zware migraine probeert ze te achterhalen wat er die zomer is gebeurd. Haar familie zwijgt in alle talen. Langzaam komen de herinneringen boven, maar ook de leugens en familiegeheimen.

Wij Leugenaars

“Dit boek bestaat eigenlijk uit één lange flashback”

Ik hoorde alleen maar lovende reacties over Wij Leugenaars van E. Lockhart en zodus was mijn nieuwsgierigheid gewekt, benieuwd of het boek aan mijn verwachtingen voldeed? Het verhaal is eigenlijk één lange flashback zo zegt Candence aan het begin van het boek: “Mijn verhaal begint vóór het ongeluk.” Doorheen het verhaal kom je steeds meer te weten, naarmate de herinneringen als puzzelstukjes in elkaar beginnen te vallen. Maar pas als de gebeurtenissen van het mysterieuze ongeval aan het licht komen, wordt de ware betekenis achter de titel duidelijk.

Ik had in het begin best wel wat moeite om in het verhaal te komen, dit was te wijten aan de vele personages. Het kostte me wat tijd om uit te dokteren hoe de familiebanden juist in elkaar zaten. Ook waren niet alle personages even goed uitgewerkt, waardoor ze eerder vaag bleven.

“Lockhart maakt De Leugenaars met haar schrijfstijl tot stilistische revolutie”

De schrijfstijl van Lockhart is bijzonder en bestaat uit korte zinnen met een heleboel beeldspraak. Even wennen, maar ze wist mij wel te bekoren met deze stijl. Het gaf het boek een extra dimensie. En met dit boek maakte Lockhart zonder twijfel een stilistische revolutie. Wij Leugenaars is een boek bestaande uit verschillende lagen. Het is een verontrustend verhaal over hebzucht, intriges, prestatiedruk, familiegeheimen en leugens. Het is niet simpel de oudste kleindochter te zijn en aan alle verwachtingen te voldoen, terwijl je moeder en tantes alles uit de kast halen om een erfenis binnen te slepen. Om nog maar te zwijgen over de moeilijke relatie met Gat en haar zoektocht naar herinneringen van zomer vijftien.

Tijdens het lezen van het verhaal vond ik het boek ‘prima’, niet per se bijzonder tot ik meer naar het einde kwam. De opgebouwde spanningsboog en het hoge verteltempo zijn de aanloop naar een ingenieus en uniek plot. Ik heb nog nooit een boek gelezen met zo’n indrukwekkend en verbijsterend einde. Mysteries en leugens komen aan het licht en ik garandeer je dat je met je mond open verder leest. Wij leugenaars is een fascinerende pageturner. Verontrustend, verbijsterend en onvergetelijk! Een boek vol geheimen en mysteries met een plot dat het hele verhaal in een nieuw daglicht doet staan.

Lees dit boek. En als iemand vraagt hoe het afloopt, lieg.

Ben je benieuwd geworden naar dit boek, wil je er meer over weten of wil je dit boek nu meteen aanschaffen? Dat kan hier!