Recensie: Winternacht – Suzanne Vermeer

Winternacht van Suzanne Vermeer wordt gepresenteerd als dé winterthriller van 2017. Ik ben zelf wel fan van goede boeken en warme haarden, dus ik vond het ook zeker geen straf om voor jullie te onderzoeken of de nieuwe Vermeer zijn hoge verwachtingen waar heeft gemaakt. En ja, INCLUSIEF openhaard en hete thee.

In het kort: Winternacht

Psychologe Karin ter Duin krijgt op haar vijfendertigste te horen dat ze is geadopteerd. Haar biologische vader ligt op sterven en wil haar nog eenmaal zien, en dus vertrekt Karin samen met haar dove zoontje Sam naar de Canadese stad Ottawa. Op de dag van aankomst heeft echter niemand tijd voor haar. Iedereen is in rep en roer omdat een meisje uit The Glebe, de wijk waar haar familie woont, wordt vermist. De vijfjarige Liv Tremblay was met haar ouders en broertje aan het wandelen in een nabijgelegen natuurpark toen ze in een moment van onoplettendheid verdween.

Voordat ze het goed en wel in de gaten heeft, raakt Karin betrokken bij de zaak. En in de weken die volgen, verdwijnen er nog meer kinderen…

Winternacht Suzanne Vermeer recensie

Betoverend Canadees winterlandschap & ijswolkjes ademen

Bij Vermeer denk je aan vakantie en hoewel Karin niet zo zeer op ‘vakantie’ is, doen de gedetailleerde beschrijvingen je toch even wanen in het betoverende Canadese winterlandschap. Je loopt als het ware over door de besneeuwde bossen en je voelt het verdriet als de zoekgroepen wanhopig zoeken naar het verdwenen meisje Liv. Je voelt het knarsen van de sneeuw onder je voeten en geniet van de warmte van de beschreven haarden. Als het ware begin je zelf bijna ijswolkjes te ademen tijdens het lezen.

‘Als het ware begin je zelf bijna ijswolkjes te ademen tijdens het lezen’

De eerste, ongeveer, 100 pagina’s hinten naar meerdere conflicten die bijdragen aan het geheel. Houd ik van. Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere personages, waar ik toch altijd een gigantisch zwak voor heb. Het zorgt er, vind ik, voor dat de spanningsboog lekker gevoed blijft. Al met al heb ik de schrijfstijl als erg prettig ervaren.

Winternacht Suzanne Vermeer recensie

Enigszins voorspelbaar en losse eindjes (helaas)

De verschillende verhaallijnen in het boek creëren echter wel hoge verwachtingen. Toch vond ik het boek enigszins voorspelbaar en, naar mijn mening, hier en daar wat vergezocht. Voorspelbaar omdat ik halverwege het boek al wist wie achter de verdwijningen zat. Niet per se een minpuntje, sinds een doorgewinterde thrillerlezer toch meer geïnteresseerd is in de ‘waarom’, dan de ‘wie’.

‘Niet alle verhaallijnen worden volledig uitgewerkt’

En de waarom brengt ons naar het puntje vergezocht; het voelde een beetje alsof de schrijver een briljant plot had bedacht, maar niet genoeg bladzijdes kreeg om dit plot voldoende uit te werken. Zo heeft het verhaal bijvoorbeeld meerdere ‘losse eindjes’. Wellicht is dit een hint naar een eventueel vervolg, maar dat gegeven lijkt mij, om maar even bij het onderwerp te blijven, voor een Suzanne Vermeer nogal vergezocht. Niet alle verhaallijnen worden dus volledig uitgewerkt, iets om je mentaal op voor te bereiden als je aan dit boek begint.

‘Het boek voelt als een warme deken inclusief een kop hete thee, maar wel met een spannend randje’

Ik vind Winternacht echt een perfect boek voor bij de openhaard. Het boek voelt als een warme deken inclusief een kop hete thee, maar wel met een spannend randje. Echter, als je zoekt naar een disturbing psychologische thriller met slapeloze nachten tot gevolg of ingewikkelde moordzaken met zieke onthullingen, dan is dit boek niet voor jou. Het is een Vermeer zoals je een Vermeer mag verwachten; buitengewoon comfortabel. Ik geef het boek drie sterren.

Winternacht Boek omslag Winternacht
Suzanne Vermeer
AW Bruna