Zonder Jou: ‘Een onwijs spannend en pakkend verhaal’

Toen Uitgeverij HarperCollins mij vroeg om schrijfsters Chantal en Priscilla van Gastel te ontmoeten op een bloggersevent, kon ik daar natuurlijk geen nee tegen zeggen. Na alle heerlijke feelgood boeken van Chantal van Gastel, die ik als ware boekenwurm echt heb verslonden, kon ik niet wachten op een nieuw boek. Maar het nieuwe boek dat Chantal samen met haar zus heeft geschreven is zeker geen feelgood, maar een literaire thriller. Vandaag vertel ik je wat ik van het boek vond!

Priscilla en Chantal
Met je zus een boek schrijven, dat lijkt me niet heel makkelijk. Op het event vroegen andere boekbloggers inclusief ikzelf dan ook hoe dat precies ging. “Het schrijven ging redelijk 50/50”, vertelde Chantal. “Priscilla hield zelfs een Excelbestand bij vol P’tjes en C’tjes om te kijken wie wat had geschreven. Dat bleek uiteindelijk heel handig. Zelf pak ik het niet zo systematisch aan, ik werk meer op gevoel van het begin naar het einde toe.” Priscilla: “We praten ook best veel met elkaar over gebeurtenissen die we in het verhaal wilden laten terugkomen. Maar voor de rest schreven we eigenlijk vooral afzonderlijk van elkaar.” Of er nog een boek komt van de twee zussen? Dat is nog niet zeker, maar wie weet (ik hoop van wel!).

Waar gaat het verhaal over?
“Valerie staat op een keerpunt. Voor de tweede keer in haar leven. En beide keren werd ze hiertoe gebracht door haar grote liefde Oscar. De eerste keer was jaren geleden, toen ze haar voorspelbare leven inruilde voor een vrijgevochten bestaan met hem. De tweede keer is nu, nu hij op het punt staat haar en hun zoon Mick te verlaten. Niet omdat hun liefde voorbij is, maar omdat Mick lijdt aan een persoonlijkheidsstoornis die zo ontwrichtend is dat Oscar het niet meer kan verdragen. Plots staat Valerie er alleen voor. Terwijl het gedrag van Mick angstaanjagend uit de hand loopt, probeert Valerie uit alle macht zichzelf en haar kind te beschermen. Maar hoe doe je dat, als het grootste gevaar van hemzelf afkomstig is?”

chantal-en-priscilla-van-gastel-zonder-jou

Dit is wat ik van Zonder Jou vond
Zoals je hebt kunnen lezen in de omschrijving, is Zonder Jou een hele heftige literaire thriller. Het gaat over Valerie en Oscar die een heel moeilijk kind hebben, namelijk Mick. Mick heeft een persoonlijkheidsstoornis en kan soms heel lief zijn, maar op het andere moment een monster die in zijn kamer plannen bedenkt. Ik vond het verrassend dat je zowel leest vanuit Valerie haar perspectief en vanuit Mick. Het is op momenten echt angstaanjagend om te lezen vanuit Mick, over hoe hij denkt en plannen maakt. Er zijn korte momenten dat je heel even snapt hoe Mick zich voelt, maar meteen daarna snap je hem compleet niet. Die afwisseling tussen Valerie en Mick vond ik goed gevonden. Zo leest het verhaal goed door en zie je ook hoe meerdere mensen met de situatie omgaan.

Must-read of niet?
Wat mij betreft is dit zeker een must-read! Zonder Jou is een onwijs spannend en pakkend verhaal. Het liet mij in ieder geval niet meer los. Ik moest doorlezen om te weten hoe het zou eindigen, dus het boek sleepte ik mee naar huis, school en in de trein. Toen ik het uithad merkte ik dat ik er de dagen daarna nog nadacht over het verhaal. Als dat gebeurt en het je aan het denken zet, dan is het wat mij betreft een goed boek. Honderd procent het lezen waard!

En psst: eigenlijk zou ik ook wel weer een feelgood boek van Chantal haar hand (of ook met Priscilla?) willen lezen. Chantal zei hierover: “Een nieuw genre proberen is heel vernieuwend, maar ook spannend. Ik hoop dat mijn feelgood lezeressen dit bijvoorbeeld ook leuk vinden. Maar ja, feelgood ligt me wel erg dicht bij het hart, dat lees ik zelf namelijk ook het liefst. Wie weet komt er weer een feelgood boek aan.” Een ander genre proberen dan thriller of feelgood? “Misschien in de toekomst nog een keer een thriller, of young adult? Wie weet. Wisselen van genre is behoorlijk spannend”, aldus Chantal.