Dit is wat ik vond van Dear White People op Netflix

Dear White People staat sinds deze maand op Netflix in Nederland. Een serie die me enorm aansprak en die gaat over racisme op een universiteit in Amerika. Toch kwam er ook meteen kritiek van mensen, die alleen al de naam van de serie belachelijk vonden. Heel dom, vind ik, want het gaat er juist om dat witte mensen inzien hoe het gesteld is met racisme, discriminaties en privileges. En dat doet Dear White People fantastisch.

Dear White People in het kort
Op de Ivy League-universiteit zitten vooral veel witte studenten, zoals op de meeste universiteiten. Sam is een van de weinige People Of Colour (PoC of mensen van kleur in het Nederlands; mensen met een donkere huidskleur) op de campus en start een radioshow met de naam Dear White People, omdat ze zich ergert aan hoe witte studenten met haar omgaan. In de eerste aflevering volg je haar en haar strijd hiermee. In de afleveringen die volgen, bekijk je iedere aflevering vanuit een ander perspectief. Soms is dat vanuit Sam, maar soms ook vanuit Lionel of een ander personage.

De eerste aflevering is on fire
Zoals ik al zei, volgen we in de eerste aflevering het verhaal van Sam. En wauw, deze serie begint meteen op de plek waar de pijnpunten zitten. Er is namelijk een Black Face-feest gehouden door witte studenten op de campus. Als onder andere Sam daar achterkomt, is ze woedend. Witte mensen die zichzelf zwart schminken onder groepsdruk en mensen zoals haar na gaan doen? Ze vindt het onbegrijpelijk.

‘Wat je ook voor mening hebt, het is ongelofelijk goed om er in ieder geval over na te denken’

Deze eerste aflevering, die vooral gaat over black face, geeft meteen zoveel stof tot nadenken. Bovendien doet het meteen denken aan de zwartepietendiscussie in Nederland, waar de gemoederen altijd hoog oplopen tussen voor- en tegenstanders. Net als tijdens het sinterklaasfeest in Nederland, zijn er op dit feest witte mensen die zich niet beseffen hoe erg het kan zijn om jezelf zwart te schminken. Mensen zoals Sam voelen zich namelijk beledigd. Alleen al deze eerste aflevering geeft veel inzicht. Want als je deze serie kijkt en je ook vraagtekens zet het Black Face-feest, waarom zouden we dat dan ook niet doen bij Sinterklaas in Nederland? Wat je ook voor mening hebt, het is ongelofelijk goed om er in ieder geval over na te denken.

Dear White People

Mijn oordeel: heftige onderwerpen waar je over na gaat denken
Wat is Dear White People een interessante serie. Het is aan de ene kant een serie van tien korte afleveringen die je snel uitkijkt, maar aan de andere kant een serie met veel inhoud. Ik vind dat iedereen de eerste aflevering van Dear White People zou moeten zien, om (en ook al is het maar een klein beetje) maar begrip te krijgen voor mensen van kleur. Ik had na de serie het gevoel alsof ik iets wijzer was geworden. Je denkt over allerlei onderwerpen na. Zo gaat het ook over een agent die zijn pistool richt op een donkere student, terwijl de witte student net zo goed schuld heeft. Stuk voor stuk heftige onderwerpen, maar zo onwijs belangrijk in deze tijd, waar sommige mensen van kleur zonder reden worden neergeschoten door agenten.

Kortom: Dear White People is echte must-see serie, wat mij betreft. En ook al denk je na deze blogpost ‘dit is niks voor mij’, dan raad ik je juist aan om in ieder geval de eerste aflevering te kijken. Doe dat maar gewoon.

Benieuwd naar de serie? Er staan nu 10 afleveringen van Dear White People op Netflix. Hier alvast de trailer als voorproefje: