Dit is wat ik vond van Girlboss op Netflix

Het was een boek van Sophia Amoruso, maar Netflix maakte er een serie van. Ik heb het over Girlboss. Een serie waar ik nog nooit zoveel negatieve dingen over heb gehoord: denk aan mensen die afhaken na twee afleveringen of de hoofdpersoon haten. Maar is het echt zo erg of is Girlboss best een aardige Netflix-serie?

Girlboss in het kort
Sophia is begin twintig en heeft geen idee wat ze met haar leven moet. Baantjes waar ze werkt vindt ze stom en omdat ze opstandig is wordt ze vaak ontslagen. Op een dag vindt ze een heel mooi jasje in een tweedehandswinkel. Thuis bedenkt ze zich dat ze de jas ook kan verkopen op eBay om wat geld te verdienen. En dat is een goede keuze, want de biedingen stromen binnen en Sophia heeft het jasje zo met veel winst doorverkocht. Dat is het begin van haar bedrijf Nasty Gal.

‘Hoofdpersoon Sophia is in het begin helemaal niet likeable’

De eerste afleveringen zijn vreselijk (maar echt)
Tot en met aflevering 4 keek ik Girlboss zo erg met tegenzin, dat ik elke minuut overwoog om iets anders te gaan kijken. Maar ik wilde de serie toch een kans geven, en keek door. Behoorlijk lastig, want de eerste afleveringen zijn echt niet om door te komen. Dat komt vooral omdat hoofdpersoon Sophia helemaal niet likeable is. Ze is begin twintig, weet niet wat ze moet met haar leven en verpest het ook nog eens op haar werk. Niet bepaald een personage die je meteen in je hart sluit, omdat ze zo geweldig is. Als ze daarna ook nog heel egoĆÆstisch doet op haar werk in een schoenenwinkel, heb je er eigenlijk al geen zin meer in. Maar: het wordt beter.

girlboss-netflix-series

Van meisje in een quarter-life crisis naar girlboss
Sophia is een lastig personage, maar als ze haar eigen bedrijf serieuzer neemt wordt ze als personage veel leuker. Ze is koppig en wil alles zelf doen, maar beseft zich ook dat ze andere mensen nodig heeft om haar bedrijf tot een succes te maken. Vooral in de laatste twee afleveringen zie je dan ook hoe ver Sophia het heeft geschopt en ook wat ze heeft geleerd.

‘Ik vond de serie realistisch; niet alles gaat perfect in Girlboss’

Daarnaast vond ik de serie ook realistisch. Niet alles kan perfect gaan, hoe graag Sophia dat ook wil. Zo krijgt ze veel kritiek over zich heen van een online forum, waar vintagelovers met elkaar in gesprek gaan over hoe stom ze is. Ook zie je dat ze het in haar persoonlijke leven zwaar heeft, terwijl het zakelijk juist zo goed gaat. En als laatste overkomt het Sophia een keer dat een kledingstuk niet verkocht wordt. Tegenslagen genoeg dus, maar toch zet ze door.

Must-see serie of niet de moeite waard?
Eerlijk is eerlijk: Girlboss is een moeilijke serie om van te houden. Het is lastig in het verhaal komen, omdat de hoofdpersoon onaardig is en alles verkeerd lijkt te doen. Dat vind ik echt het grootste nadeel. De eerste afleveringen hadden echt veel sterker moeten zijn om deze serie tot een succes te maken. Nu is de neiging groot om een serie te kijken die wel leuk is. Mijn oordeel is daarom 2,5 sterren. Jammer, met een beter begin was dit misschien een veel toffere serie geworden. Nu kan je de serie beter gewoon op Netflix laten staan, of beginnen met aflevering 5.

3 thoughts on “Dit is wat ik vond van Girlboss op Netflix

1. Ik was eerst redelijk enthousiast toen ik de serie op Netflix zag staan, maar nadat ik de trailer heb bekeken durf ik niet zo goed te beginnen aan de serie…