The Danish Girl vertelt een complexe en gevoelige geschiedenis in een prachtige setting

Toen The Danish Girl in januari 2016 op de doeken verscheen, kreeg de film wisselende kritieken. Sinds augustus 2017 staat de film op Netflix en kreeg ik een tweede kans om de film eindelijk te bekijken. Tijd voor een verlate recensie.

Alicia Vikander als Gerda Wegener en Eddie Redmayne als Lili Elbe

The Danish Girl vertelt het verhaal van de Deense Lili Elbe (1882-1931), die geboren werd als Einar Wegener. Voor zover bekend de eerste transgender die een geslachtsoperatie onderging. De film, die gebaseerd is op het gelijknamige boek, volgt Einar/Lili op een bijzondere en intieme wijze. Van het aanpassen van kousen tot het dragen van een zijden nachthemd onder zijn kleding en het nadoen van vrouwelijke bewegingen. Eddie Redmayne doet dit wat mij betreft fantastisch en neemt je mee in de complexe gedachtegang van een transgender. Hij voelt zich Einar én Lili, twee totaal verschillende personen.

Ook de rol van Alicia Vikander die Einars vrouw Gerda speelt, vind ik werkelijk waar fantastisch. Ze is kwetsbaar, gevoelig, en tegelijkertijd ook een fantastische steun voor haar man. Ook wanneer Einar volledig plaats heeft gemaakt voor Lili, blijft Gerda haar steunen. Zo helpt ze haar zoeken naar een dokter die Lili niet voor gek verklaart en heeft ze tot het einde van hun huwelijk altijd respect gehad voor haar echtgenoot. Een rol die Vikander prachtig vertolkt.

Een prachtige setting

De film speelt zich voor het grootste gedeelte af in Kopenhagen en Parijs, mijn twee favoriete Europese steden. De sfeer die de hele film voelbaar is, spreekt me ontzettend aan. De acteurs vind ik fantastisch. De hele setting klopt en het is dan ook niet gek dat ik de film bijzonder mooi vind. Eerlijk gezegd heb ik er weinig op aan te merken en wil ik de film iedereen aanraden.

Veel critici benadrukken dat transgenderisme in The Danish Girl vooral een uiterlijke zaak lijkt te zijn. Ik begrijp dit, maar ben het er niet mee eens. De dialogen en de manier waarop Einar/Lili zich gedraagt in de verschillende rollen van haar leven, zeggen ook genoeg over de innerlijke worsteling die ervaren wordt. Uiteraard kan ik dit niet helemaal met zekerheid zeggen, omdat ik dit zelf nog nooit ervaren heb. Toch denk ik dat de acteurs het goed hebben weten over te brengen. De sfeer en het gevoel had genoeg effect op mij om de film als indrukwekkend te bestempelen en dat gebeurt zeker niet met elke film.

The Danish Girl is nu te zien op Netflix.

Eindoordeel: 4 van de 5 sterren. ★★★★

Meer zoals dit lezen?