Auxiety: intrigerend en kritisch portret van de Nederlandse muziekbusiness

Sinds Spotify in 2010 aan een opmars begon, is de streamingdienst niet meer weg te denken uit het leven van menig muziekluisteraar. Spotify afspeellijsten als ‘’t Koffiehuis’, ‘Songs to sing in the shower’ en ‘Woordenschat’ hebben sinds die opmars steeds meer invloed op ons luistergedrag gekregen. Dieuwertje Heuvelings, auteur van Auxiety, stelde jarenlang de Nederlandse afspeellijsten van Spotify samen. In haar debuutroman blikt ze terug op die periode en belicht ze de schaduwkanten van de Nederlandse muziekwereld.

Verhaallijnen

Auxiety beslaat drie verschillende verhaallijnen. Allereerst is er de autobiografische verhaallijn van Wytske, die bij populaire streamingdienst Lyssna gaat werken (codetaal voor Spotify) en daar de Nederlandse afspeellijsten gaat samenstellen. Daarnaast volgen we Isaiah, die bij een groot Nederlands muzieklabel werkt en in het geheim een relatie heeft met Wytske. Als laatst kijken we mee met opkomende rapper Strijder, die het aanvankelijk probeert te maken in de Nederhop scene zonder zich aan te sluiten bij een label, maar steeds meer meegevoerd wordt in de krochten van een muziekwereld die genadeloos beïnvloed wordt door de media.

De verhaallijnen van de drie personages raken steeds meer met elkaar verweven naarmate het verhaal vordert. Ondanks het feit dat het hier om fictionele gebeurtenissen gaat, wekken de gebeurtenissen vaak herkenning op: een figuur uit de muziekwereld die in de media wordt afgemaakt op basis van een verkeerde uitspraak is zeker iets wat we al eerder gezien hebben. Het boek is getuige van een ontwikkeling in de Nederlandse muziekwereld waarbij de media een steeds grotere rol gaat spelen in het succes van een artiest: zij worden niet alleen beoordeeld op basis van hun muziek, maar ook op basis van hun mediaoptredens. Zo wordt de homofobe uitspraak die rapper Strijder doet in het boek zijn carrière bijna fataal.  Een soortgelijke situatie deed zich in 2018 voor toen rapper Boef een seksistische uitspraak deed, waarna veel festivals waar hij geboekt stond zijn optredens cancelde.

 

Het boek is getuige van een ontwikkeling in de Nederlandse muziekwereld waarbij de media een steeds grotere rol gaat spelen in het succes van een artiest

 

Alhoewel Auxiety een volledig gefictionaliseerd verhaal is, is het niet moeilijk om uit de verschillende verhaallijnen te distilleren om welke invloedrijke personen uit de muziekwereld het hier precies gaat; ik kan mij goed inbeelden dat veel mensen uit de kenniskring van Heuvelings zichzelf in de personages zullen herkennen. In de hoofdstukken over de grootste Nederlandse muziekprijs, de Carnegies (codetaal voor Edisons), is het niet moeilijk om erachter te komen over wie ze het hebben wanneer “Amber met haar vier baby daddy’s” ter sprake komt. De manier waarop Heuvelings de spraakmakende gebeurtenissen die ze meemaakt in het boek verhult is dus zeer voor de hand liggend.

De juicy verhalen over de Nederlandse muziekwereld

Daarin schuilt dan ook gelijk de grootste kracht van dit boek: de juicy verhalen over de Nederlandse muziekwereld die Heuvelings erin heeft verwerkt. Naast het feit dat dit voor een uptempo leeservaring zorgt doordat de schandalen almaar erger worden en je als lezer maar naar meer blijft verlangen, laat Heuvelings zien dat het samenstellen van afspeellijsten voor Spotify meer met zich meebrengt dan het simpelweg luisteren naar de nieuwste releases. Van beledigingen tot aan doodsbedreigingen omdat je een bepaalde artiest niet in de afspeellijst hebt gezet; dit soort heftige verhalen die je nooit achter zo’n ogenschijnlijke droombaan had gezocht brengt Heuvelings met dit boek naar buiten. Voor de geïnteresseerde lezer is het plot van Auxiety dan ook hetgeen wat dit boek meer dan het lezen waard maakt.

 

Heuvelings brengt met dit boek heftige verhalen naar buiten die je nooit achter zo’n ogenschijnlijke droombaan had gezocht

 

Wat betreft de schrijfstijl van het boek is het mij echter wel pijnlijk duidelijk dat het hier om een debutant gaat. Veel zinnen lopen net niet helemaal lekker, de dialogen voelen vaak een tikkeltje onrealistisch aan en de straattaal die is toegevoegd aan de hoofdstukken over rapper Strijder maken het geheel bepaald niet leesbaarder. Auxiety is duidelijk een boek waarbij je doorleest omdat je wil weten hoe het verhaal afloopt. De stijl van het boek voegt naar mijns inziens weinig toe aan de kwaliteit van het boek en dat is ook zeker waar Heuvelings, mocht ze ooit een tweede roman schijven, nog aan zou kunnen werken. Een verfijndere schrijfstijl had de gehele leeservaring van dit boek net een stukje prettiger gemaakt.

Toch doet deze debuutroman wel doet hopen dat dat tweede boek er komt. Auxiety bevindt zich qua thematiek op een nog redelijk onverzadigd terrein van de Nederlandse literatuur: op het raakvlak tussen literatuur en muziek. Mijn hoop is dan ook dat deze unieke roman veel muziekliefhebbers even over het muurtje zal doen laten kijken bij de literaire buren.

 

Dieuwertje Heuvelings
Auxiety
ISBN 9789493168428
Das Mag Uitgevers, Amsterdam
Vanaf oktober 2020 in de boekhandel