‘Drama Girl’ van Vincent Boy Kars ging afgelopen week in première tijdens de 49e editie van IFFR. Deze film is zowel experimenteel als vernieuwend.

Over ‘Drama Girl’

‘Drama Girl’ geeft een jonge vrouw (Leyla de Muynck) de kans om in het reine te komen met een aantal lastige gebeurtenissen, door deze belangrijke momenten uit haar leven na te spelen. Leyla (26) is de hoofdpersoon in een film gebaseerd op haar eigen levensverhaal. Hierin omringt regisseur Vincent Boy Kars haar met professionele acteurs: Pierre Bokma speelt Leyla’s vader, Elsie de Brauw speelt haar moeder, en Jonas Smulders speelt haar vriendje. Samen met Vincent onderzoeken ze op welke manieren mensen in het algemeen een bepaald beeld schetsen van hun eigen levensverhaal – en hoe dat beeld verandert wanneer een traumatische gebeurtenis het verloop van het verhaal verstoort. Terwijl Vincent en de personages in het verleden van Leyla duiken, stelt de film de vraag hoe drama, als genre zijnde, ons kan helpen om onszelf en de wereld om ons heen beter te leren begrijpen.

Still uit Drama Girl. © IFFR

‘Drama Girl’ begint met een scene die veel wegheeft van een therapiesessie. We zien hoofdpersoon Leyla. De regisseur, die overigens niet in beeld gebracht wordt, stelt de vragen en zo ontstaat een verhaal dat bestaat uit een interpretatie van de regisseur op de interpretatie van Leyla op haar eigen leven. Als kijker word je meegenomen in zowel de uiteindelijke filmscène als wel het proces hieromheen. Een nieuw genre is geboren – hoewel ik het nog geen naam kan geven.

Deze film intrigeert, zet je aan het denken en daagt je uit. Het is dan ook knap dat de film wel toegankelijk blijft – het leven van Leyla zit vol aangrijpende situaties, maar regisseur Vincent laat precies genoeg zien om het herkenbaar te maken voor zelfs die mensen die het misschien niet precies zo hebben meegemaakt. Verder wil ik nog even stilstaan bij de prachtige beelden. Er wordt veel gewerkt met primaire kleuren – blauw, rood en geel. En alle variaties op deze kleuren. Dit zorgt voor prettige beelden, mooie beelden. Beelden waarbij je als kijker al zo op je gemak wordt gesteld door wat je ziet dat je je hierdoor volledig kunt laten opgaan in de inhoud van de film. Je merkt: ik ben enthousiast! En hopelijk jij nu ook – want wij geven je de kans om deze film gratis te gaan zien in Groningen aankomend weekend.

Winactie

In samenwerking met IFFR in Groningen mogen wij jullie blij maken met tickets! We mogen 1 x 2 tickets voor de film Drama Girl weggeven en 1 x 2 kaarten voor de IFFR afterparty in samenwerking met Clash. Beide evenementen vinden plaats op zaterdag 1 februari 2020 in Forum Groningen. Kans maken? Vind onze actie en de spelregels via Instagram @mustmagazinenl.