De YA-verfilmingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik noem maar even The Hate U Give, To All The Boys I’ve Loved Before en Love, Simon. Nu is ook Dumplin’ van Julie Murphy verfilmd. De film was al een tijdje te zien in Amerika, maar staat nu ook op de Nederlandse Netflix. Of ‘ie het kijken waard is? Dat vertel ik je vandaag.

door Paula

Hier gaat Dumplin’ over

Dumplin’ gaat over Willowdean (Danielle Macdonald), die bij haar vrienden bekend staat als Will en door haar moeder (Jennifer Aniston) Dumplin’ wordt genoemd. Haar moeder is een voormalige schoonheidskoningin die nu de plaatselijke Miss Teen Blue Bonnet-schoonheidswedstrijd runt. In haar kleine dorpje in Texas negeert Will gedecideerd de opmerkingen over haar gewicht en luistert ze geobsedeerd naar liedjes van Dolly Parton.

‘Waarom zouden dikke meisjes niet mee mogen doen aan de Miss-verkiezing?’

Als ze uit protest besluit om deel te nemen aan haar moeders schoonheidswedstrijd (waarom zouden dikke meisjes niet mee mogen doen?), moedigt haar gedurfde stap andere deelnemers aan om haar voorbeeld te volgen. Zo wordt een nieuwe dimensie gegeven aan de tradities van het dorp.

dumplin' Netflix film review

Prima YA-verfilming

Je hebt hele slechte YA-verfilmingen en hele goede en Dumplin’ valt absoluut in die laatste categorie. Wat een leuke film! Ik vond de sfeer van de plaats waar het zich afspeelt, Texas, goed overkomen. Dat komt deels door het feit dat hoofdpersoon Willowdean fan is van zangeres Dolly Patron en die liedjes worden meegezongen, maar ook deels door de heerlijke Amerikaanse sfeer (highschool, Miss-verkiezingen etc.) Toch wordt het nooit heel nep of overdreven, zoals je bij sommige films hebt die zich afspelen op Amerikaanse highschools. Het blijft realistisch en natuurlijk.

‘Je hebt hele slechte YA-verfilmingen en hele goede en Dumplin’ valt absoluut in die laatste categorie’

De kracht van de film zit ‘m zeker in het plot. De dikke Willowdean die mee gaat doen aan een Missverkiezing, terwijl haar dunne moeder daar in het bestuur zit. Je moet het maar durven. De film is heerlijk bodypositive. Ja, Willowdean is een beetje onzeker over zichzelf, maar ze haat zichzelf niet en gaat zeker niet afvallen. Dumplin’ geeft als boodschap mee aan de kijker: het is goed zoals je bent, accepteer elkaar – welke lichaamsbouw je ook hebt. Bovendien hoef je niet altijd alles te winnen en dun te zijn in het leven om gelukkig te zijn.

Ik geef Dumplin’ vier sterren. Een fijne bodypositive film dat met het oog op representatie heel erg nodig is. Tikje voorspelbaar plot, maar de personages en de sfeer zorgen ervoor dat je doorkijkt en wordt meegezogen. En voor je het weet zing je alles van Dolly Patron mee – ja, álles.

Bekijk hier de trailer

Heb jij Dumplin’ al gezien?