Een exorbitant feest, een slachtoffer, de Britse elite en een schijnbaar onvoorwaardelijke vriendschap. ‘Het feest’ van Elizabeth Day is een thriller die je gewoon moet lezen.

Vanaf het moment dat de knappe, stoere en bovendien aristocratische Ben Fitzmaurice de sullige, arme en contactgestoorde Martin Gilmour van een pestkop in de schoolkantine redt is Martin door hem geobsedeerd. Niet alleen koopt hij dezelfde CD’s en achtervolgt hij hem door de school, ook leest hij de ontroerende – en bovendien persoonlijke – brieven die Ben van zijn moeder krijgt.

Kleine schaduw
Hoewel Martin nogal onsympathiek en soms behoorlijk wreed is, blijf je voor hem juichen. Juist omdat hij staat voor alles wat onrechtvaardig is. Hij werd opgevoed door zij moeder nadat zijn vader, zeggen ze, uitgleed tijdens het op de bus doen van de kerstkaarten. De buurman vond hem in een plas van zijn eigen bloed ergens bij de brievenbus. Martins moeder pakte vervolgens de met bloed besmeurde kaarten en deed ze alsnog op de post. ‘Zonde van tijd’ immers, je weet wel, om nieuwe kaarten te moeten schrijven. Deze scene zegt genoeg over haar personage en doet begrijpen waarom Martin geworden is zoals hij is. Je neemt hem niks kwalijk en doet zelfs een vreugdedansje als hij erin slaagt Bens ‘Kleine Schaduw’ ofwel beste vriend te worden. Al snel wisselt Martin zijn eigen identiteit in voor het zijn van Bens beste vriend en Ben lijkt op zijn beurt met Martin een bepaalde leegte op te vullen.

Hoewel Martin nogal onsympathiek en soms behoorlijk wreed is, blijf je voor hem juichen. Juist omdat hij staat voor alles wat onrechtvaardig is

Vijfentwintig jaar later worden Martin en zijn vrouw Lucy ondervraagt in een kille verhoorkamer op het politiebureau. Op de voorgaande avond vond Bens veertigste verjaardag plaats – het feest – en het is al snel duidelijk dat er iets vreselijks gebeurd is. Het verhaal wisselt tussen verleden en heden. We zien hoe de jonge Martin als een puppy achter Ben aanrent, hoe hij opgenomen wordt door diens familie – al gaat dat weliswaar niet zomaar – en dan springt de verhaallijn naar het heden en zien we hoe Martin zich de lazarus drinkt, oude bekende tegenkomt op het feest en niet kan stoppen het verleden op te rakelen. Hoewel beide heren inmiddels getrouwd zijn, is er voor Martin weinig veranderd. Ben staat nog steeds op nummer één, tot ergernis van Martins vrouw Lucy. Ben heeft daarentegen zijn vrouw Serena en hun reeks kinderen naar de bovenste plek verheven, tot ergernis van Martin. Serena blijkt de grootste antagonist in het verhaal. Haar goddelijke verschijning is ervan overtuigd dat Ben alleen het beste van het best verdient en ze heeft het tot haar persoonlijke doel gemaakt alles uit de weg te ruimen wat dit tegengaat.

Verslavende en complexe personages
Het verhaal wordt verteld vanuit zowel Martin als Lucy en het wordt al snel duidelijke dat het echtpaar bepaalde situaties anders interpreteren waardoor je als lezer soms wat onzeker over je zaak wordt. Zo zien we niet alleen een hele andere kant van Ben, maar ook van Martin. Zo nu en dan springt het verhaal terug naar het heden waardoor je een herinnering krijgt over de verschrikkingen op het feest. Dit werkt verfrissend. Days complexe personages werken namelijk verslavend en doen je soms vergeten dat er iets vreselijks staat te gebeuren, maar uiteindelijk kun je er niet meer omheen en weet je dat het feest de ontknoping zal zijn. Dit werkt als een ongelooflijke tease. Het feit dat je pas weet welke bom er op dat feest gaat barsten als je het hele boek hebt gelezen maakt dat je het moeilijk weglegt.

Binnen de Britse elite is er geen plek voor onvoorwaardelijke liefde en loyaliteit; enkel status en machtspelletjes.

In ‘Het feest’ weet Day deze onderlinge relaties op sublieme wijze bloot te leggen waarbij ze laat zien dat er binnen de Britse elite geen plek is voor onvoorwaardelijke liefde en loyaliteit; enkel status en machtspelletjes. Het schrille contrast tussen Martin en Ben blijken voor zoveel meer dan slechts een onschuldige vriendschap te staan. Het zal me niks verbazen als hier in de toekomst een serie over verschijnt.