De Notenkraker is natuurlijk een klassiek balletstuk, vaak opgevoerd tijdens kerst. Disney goot het verhaal in een nieuw jasje en maakte er een film van a la Alice In Wonderland. Hoewel de Engelstalige trailer me niet direct overhaalde, besloot ik toch om naar de bioscoop te gaan. Dit vond ik van de film.

door Paula

The Nutcracker And The Four Realms: hier gaat het over

Het verhaal begint met Clara (Mackenzie Foy) die een bijzonder cadeau krijgt van haar overleden moeder. Het is een doosje, maar het gaat niet open omdat er een slot op zit. Clara gaat daarom op zoek naar de sleutel en komt zo terecht op het feest van peetvader Drosselmeyer (Morgan Freeman). Daar vindt ze inderdaad de sleutel, maar ook een hele nieuwe verborgen sprookjeswereld.

In die wereld ontmoet Clara soldaat Phillip (Jayden Fowora-Knight), een bende muizen en de regenten die over drie Koninkrijken heersen: Land van Sneeuwvlokken, Land van Bloemen en Land van Snoepgoed. Clara en Phillip moeten het onheilspellende vierde Koninkrijk trotseren, ook wel de thuishaven van de tirannieke Moeder Ginger (Helen Mirren) om de sleutel terug te vinden. Oh ja, en harmonie terugbrengen in de Koninkrijken is ondertussen ook wel handig, want er dreigt een oorlog te komen.

The Nutcracker And The Four Realms film recensie

Narnia meets Alice In Wonderland

Als ik The Nutcracker in één zin zou moeten omschrijven, zou ik zeggen dat het een soort mix is van Narnia en Alice In Wonderland. Het is al snel erg Narnia, omdat Clara in de film een verborgen wereld ontdekt. De wereld zelf vond ik alleen totaal niet op Narnia lijken, het doet meer Alice In Wonderland aan. In het begin lijkt het een normale winterse wereld, maar uiteindelijk wordt het sprookjesachtiger. En het wordt ook een wereld die je als kijker wilt ontdekken. Alleen valt dat ontdekken een beetje tegen, want de Koninkrijken krijg je niet tot in detail te zien. De trip langs de Koninkrijken die Clara maakt gaat echt in sneltreinvaart. Dat is erg jammer, want ik had juist meer van het Land van Bloemen of het Land van Snoepgoed willen zien. Nu blijft het bij Het Vierde Koninkrijk en het kasteel op het eiland te midden van deze vier Koninkrijken.

‘Bij The Nutcracker voelde het voor mij bijna alsof ik naast Clara liep door de sneeuw, dus je kunt wel zeggen dat 3D bij deze film een aanrader is’

Toch kan ik wel zeggen dat ik werd meegevoerd door het verhaal. Dat komt vooral door het plot. Clara is meteen heel likeable. Haar leven is overhoop gegooid omdat haar moeder is overleden en je merkt dat ze het daar moeilijk mee heeft. Het enige cadeau wat ze heeft gekregen van haar moeder, is het geheimzinnige doosje. En ja, heel simpel maar waar: je wilt weten wat erin zit, dus blijf je kijken om dat te ontdekken. Wat ook meehelpt bij deze film, is 3D. Ik vind 3D meestal niet per se een toegevoegde waarde hebben – vooral irritant eigenlijk, want dan moet ik zo’n 3D-bril over mijn eigen bril doen en dat is gedoe. Maar bij meer fantasy-achtige films heeft het meerwaarde, vind ik. Je zit sneller in de compleet nieuwe wereld die wordt neergezet in een film. Bij The Nutcracker voelde het voor mij bijna alsof ik naast Clara liep door de sneeuw, dus je kunt wel zeggen dat 3D bij deze film een aanrader is.

Bekijk hieronder de trailer

Must-see of lekker overslaan?

De film krijgt 4 sterren. Niet een film voor iedereen, maar als je fan bent van Disney en/of Alice In Wonderland dan is een bioscoopbezoekje zeker je geld waard. Het is geen must-see in de zin van ‘je MOET dit zien want anders mis je wat!!!!’, maar je komt zeker met een goed, blij en nostalgisch gevoel de bioscoop uit. Dat is ook fijn.