In Het bloemenmeisje van Anya Niewierra leren we Nina Fleurie kennen. Haar verleden is op zijn zachts gezegd ongewoon te noemen. Haar moeder voedde haar alleen en afgezonderd van de buitenwereld op. Tot haar dertiende is Nina nooit aangeraakt, tenzij het noodzakelijk was. Ze werd opgesloten in de kelder, moest werken tot ze erbij neerviel en er werd haar verteld dat buiten het terrein van hun boerderij duivels waren. Daar moest je dus wegblijven.

Als de politie de jonge Nina vindt, is ze haar moeder aan het cremeren. Nina zit onder het bloed en wordt opgenomen in een inrichting, bij de duivels. Langzaam begint ze te leren dat haar moeder loog en begint ze deel uit te maken van de maatschappij. Ze wordt geadopteerd door de lieve, kinderloze Gigi en ze blijkt uit te blinken in het ontwikkelen van geneesmiddelen uit kruiden. Ze begint een bedrijf en alles loopt op rolletjes. En dan loopt er ineens een vrouw haar winkel binnen die als twee druppels water op Nina lijkt. Théa en Nina blijken een tweeling.

Dit is het begin van een moeizame en bizarre zoektocht naar de waarheid achter Nina’s en Théa’s verleden. Als Théa tijdens deze zoektocht verdwijnt gaat de tijd dringen en stuit Nina op de mensen die het leven van haar moeder verwoestten, waarna een onbekende nu de jacht op haar opent…

Haar karakterontwikkeling voelt als een frisse wind in deze toch wat clichématige thriller

Het bloemenmeisje is een thriller van Nederlandse bodem die zich voornamelijk in Frankrijk, de Ardennen en Limburg afspeelt. Nina Fleurie is allesbehalve een standaard personage. Haar verleden heeft haar gevormd tot een gevoelige, sociaal ongemakkelijke en buitengewoon intelligente vrouw. Haar karakterontwikkeling voelt als een frisse wind in deze toch wat clichématige thriller. Waar Nina buitengewoon goed is uitgewerkt, missen haar medepersonages wat diepgang, waardoor hun acties eigenlijk alleen lijken te dienen als klankbord voor Nina.

De thriller mist actie en spanning. Nina gaat van hot naar her en vindt overal stukjes informatie, maar dit gaat eigenlijk alleen in dialoogvorm. Hier en daar lijkt het spannend te worden, maar dan is het alweer voorbij. Het ietwat gewelddadige slot voelt daarmee wat onwennig. Toch is Het bloemenmeisje een interessant verhaal en blijkt het moeilijk weg te leggen. Het boek mag dan lezen als een roman, het plot blijft complex en intrigerend.

Het bloemenmeisje mist de vaart van een thriller, maar is rustig als roman te lezen

Het bloemenmeisje mist de vaart van een thriller, maar is rustig als roman te lezen. En dat is maar goed ook, anders loop je kans het idyllische landschap, Nina’s hartverwarmende karakter en Franse elementen in de tekst te missen. Je voelt de wind bijna langs je oren en waant je tijdelijk in de prachtige Franse natuur. En is dat niet waar een goed boek om draait?

Met dank aan Luitingh-Sijthoff voor het vooruitlees-exemplaar.