Afgelopen week bezochten Esther en ik samen de nieuwe film A Simple Favor. Deze nieuwe film met Blake Lively en Anna Kendrick stelt zich voor als drama/thriller, maar wordt door velen ook omschreven als komedie. En met reden. Zelf vind ik het behoorlijk lastig een genre aan deze film vast te hangen. En dat heeft alles te maken met de vele plottwists die deze film kent.

Door Anna

A Simple Favor in het kort

De moeders Stephanie (Anna Kendrick) en Emily (Blake Lively) zijn extreme tegenpolen. Ze ontmoeten elkaar vanwege hun zoons die bij elkaar in de klas zitten en vrienden worden. Stephanie, die een ‘mommy-vlog’ heeft voor al haar gelijkgestemden, is zo iemand die al haar energie stopt in het zijn van een perfecte moeder, altijd behulpzaam is en een tikkeltje naïef. Onzeker, op zoek naar bevestiging, maar toch ook vol vastberadenheid. Emily, daarentegen, is gesloten. Zit vol geheimen, heeft schijt aan alles, drinkt de hele middag cocktails en is altijd aan het werk. Ze worden ‘vriendinnen’.

a-simple-favor

Na een paar weken samen cocktails drinken en geheimen delen, slaat de film om. Emily verdwijnt en vastberaden als Stephanie is, gaat zij op zoek. Via de volgers van haar mommy-vlog probeert ze haar op te sporen en uiteindelijk ontrafelt ze geheim na geheim en krijg je als kijker te maken met plottwist na plottwist. Op het humoristische af. Tijdens de film kon ik soms niet bepalen of ik moest schrikken of juist in lachen moest uitbarsten. Deze film is een thriller-komedie. Een thrillkom. Bestaat dat al? Ik heb in ieder geval enorm genoten, al moest ik na de film alles wel even laten bezinken wat ik net had meegemaakt.

‘Wie dit bedacht heeft, is gek, maar ook fantastisch’

Conclusie over de film

Deze film zit vol onvoorspelbare momenten. Op het absurdistische af. Toch waren sommige verhaallijnen net niet lekker uitgewerkt. De sterren gaan vooral naar Anna Kendrick en Blake Lively die de rollen van Stephanie en Emily fantastisch vertolken, naar de schrijver van het boek waar de film op gebaseerd is en naar de heerlijke one-liners van Emily. Wie dit bedacht heeft, is gek, maar ook fantastisch!

Ik geef A Simple Favor 3 sterren ⭐️⭐️⭐️.

A Simple Favor draait nu in de bioscoop. Heb jij hem al gezien?

Beeld: Stichting Digitaal Filmdepot NVF