Vorig jaar las ik Verdwenen van Tara Altebrando, waar ik erg enthousiast over was. Hierdoor was ik meteen erg nieuwsgierig naar haar nieuwste YA: Als Het Waar Is. Bovendien is de cover van dit boek een plaatje, zeker ook een pluspunt! Maar viel dit boek net zo in de smaak als Verdwenen?

In het kort: Als Het Waar Is

Kaylee lijkt een doodnormale tiener. Ze heeft ouders die veel om haar geven, vrienden die haar bijstaan door dik en dun en haar grootste zorgen zijn gewoonlijk of haar softbalteam al dan niet scoort. Maar schijn bedriegt. Er gebeuren vreemde dingen overal waar Kaylee gaat. Zoals een lamp die springt wanneer Kaylee kookt van woede. Maar wanneer het verleden aan het licht komt, leert Kaylee dat haar biologische moeder als tiener bekend was voor haar zogenaamde paranormale gaven. Nu zit haar moeder levenslang vast voor moord, ondanks dat ze alle schuld ontkent. Kaylee is vastberaden om de waarheid voor eens en altijd te achterhalen. Want misschien gebeuren al die bizarre dingen wel met een reden…

Vliegen door het verhaal heen

Zoals de samenvatting al doet vermoeden, is dit een heel mysterieus boek. Net zoals Verdwenen blijf je door het hele boek heen nieuwsgierig naar het antwoord op die ene brandende vraag: Heeft Kaylee echt telekinetische gaven? De auteur weet op deze manier de spanning in het boek te houden, waardoor je niets liever wil dan verder lezen.

‘Dat verder lezen ging heel vlot, doordat de tekst van het verhaal onderbroken werd door sms-berichten, podcasts en e-mails’

En dat verder lezen ging heel vlot, doordat de tekst van het verhaal onderbroken werd door sms-berichten, podcasts en e-mails. Deze afwisseling in combinatie met de eenvoudige schrijfstijl (niet te vergelijken met de uitgebreide beschrijvingen in Verdwenen) maakt dat het boek leest als een trein en je door het verhaal heen vliegt.

als het waar is tara altebrando recensie

Realistische hoofdpersoon maar niet-levendige bijpersonages

Helaas kent het verhaal ook enkele minpuntjes. Zo heb ik gemixte gevoelens over de personages. Enerzijds ben ik zeer enthousiast over het hoofdpersonage, omdat Kaylee niet het perfecte meisje is. Heel vaak is het hoofdpersonage het perfecte plaatje: knap, slim en aardig tegen iedereen. Maar Kaylee is eigenlijk heel egoïstisch en soms zelfs gemeen en ze raakt dan ook vaak in de problemen van door haar eigen daden. Ondanks dat ik hierdoor minder meeleefde met het personage vond ik het wel een meerwaarde, omdat het personage hierdoor realistischer overkomt.

‘De bijpersonages zijn moeilijk levendig voor te stellen – ze zijn een soort lege omhulsels om het verhaal op te vullen’

Anderzijds ben ik ook weer niet zo erg te spreken over de personages in dit boek, juist omdat ik ze niet levendig kan voorstellen en dan voornamelijk de bijpersonages. Hoe ziet Kaylee eruit? En hoe zien haar vrienden eruit? Ik heb geen flauw idee wat Kaylee’s vrienden leuk vinden of doen buiten school. Ze zijn een soort leeg omhulsel om het verhaal op te vullen. Dat vond ik zeer jammer en had ik niet verwacht.

Wel een origineel plot, geen shocking einde

Desondanks wist het verhaal me wel in zekere zin te bekoren, dit komt waarschijnlijk door het originele plot. Het verhaal is erg intrigerend en houd je doorheen het hele boek nieuwsgierig. Maar toen het dan uiteindelijk tijd was voor de climax van het verhaal, was ik toch een tikkeltje teleurgesteld. Het einde was namelijk niet de grote onthulling van de waarheid waar ik het hele boek op had zitten wachten. In plaats daarvan was het tamelijk onrealistisch en leek de situatie voor mij nogal onwaarschijnlijk.

Kortom Als Het Waar Is is een prima boek met een originele en intrigerende verhaallijn dat vlot leest. Toch heeft het boek enkele minpuntjes zoals de personages die niet zo goed zijn uitgewerkt en het onrealistische einde. Maar verder is het een fijn verhaal. Ik geef het boek daarom drie sterren.

Als Het Waar Is (EN: The Possible) Boek omslag Als Het Waar Is (EN: The Possible)
Tara Altebrando
Young Adult Fantasy
Young & Awesome
15 november 2017
229

Ik staarde naar mijn telefoon. – Kom in beweging, dacht ik. Beweeg. – Jarenlang wilde ik er niet eens over nadenken. Maar nu wil ik het geloven.

Overal waar Kaylee komt, gebeuren vreemde dingen: de bitch van de klas struikelt, precies wanneer Kaylee dat wenst. Een glas water spat kapot als ze boos is. Toeval? Dan ontdekt Kaylee dat haar biologische moeder, die als tiener het nieuws haalde vanwege haar vermeende telekinetische gaven, tot levenslang is veroordeeld voor moord. Tot op de dag van vandaag ontkent haar moeder alle schuld. Kaylee besluit dat het tijd is om de waarheid te achterhalen – over haar moeder en over zichzelf.