De Perfecte Vriendin van Karin Hamilton sprak me direct al aan: een thriller vanuit het perspectief van een stalker. De omschrijving deed me een beetje denken aan Misery van Stephen King, maar dan iets minder luguber. Uiteindelijk las ik De Perfecte Vriendin in één avond uit. Vandaag vertel ik je precies wat ik van het boek vond.

Hier gaat De Perfecte Vriendin over

Juliette is intelligent, mooi en bevlogen: ze is de perfecte vriendin. Tenminste, tot haar relatie met Nate op de klippen loopt en ze er álles aan besluit te doen om hem terug te krijgen. De liefde voor haar ex loopt uit op een dodelijke obsessie. Ze begint met een opleiding tot stewardess bij de maatschappij waar Nate als piloot werkt, en infiltreert op alle mogelijke manieren in zijn leven om haar doel te bereiken. Ze moet en zal hem terugkrijgen en samen voor altijd gelukkig zijn.

Een gestoorde stalker in de hoofdrol

Het boek is compleet vanuit het perspectief van Juliette geschreven en ik vind dat Karen Hamilton dit echt briljant heeft gedaan. Juliette is ontzettend gestoord, maar op een gegeven moment ga je onbewust gewoon een beetje voor haar juichen. Totdat ze weer een stunt uithaalt en je met open mond toekijkt.

‘Juliette is ontzettend gestoord, maar op een gegeven moment ga je onbewust gewoon een beetje voor haar juichen’

Dat Juliette een obsessie voor Nate heeft is duidelijk, maar ze is ook nog eens ontzettend geobsedeerd door haar jeugd en verleden. Zo werd ze ontzettend gepest door een mean girl genaamd Bella, dronk haar moeder en verloor ze haar broertje Will toen ze nog maar heel jong was. Meer ga ik niet verklappen, maar haar flashbacks laten gedurende het verhaal een hoop puzzelstukjes op zijn plek vallen.

recensie de perfecte vriendin Karen Hamilton

Traag begin, maar wel noodzakelijk

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het even duurde voordat ik echt in het verhaal zit. In de eerste paar hoofdstukken maak je vooral kennis met Juliette en leer je hoe ze in elkaar steekt. Daarnaast werkt ze zich langzaam op alle mogelijke manieren in het leven van Nate en zijn omgeving. Ik was ontzettend nieuwsgierig hoe ze alles ging aanpakken en vond het begin daarom een beetje traag. Later in het boek begrijp je beter waarom deze kennis belangrijk is en gaat alles plotseling in sneltreinvaart.

‘Je leest en ervaart het verhaal dus echt zoals Juliette het ervaart’

Daarnaast vind ik dat het trage in het begin van het boek ook wel weer iets heeft; Juliette moet geduld hebben en sterker nog, hier hangt haar hele plan vanaf. Je leest en ervaart het verhaal dus echt zoals Juliette het ervaart.

De drang om door te lezen is groot

Tijdens het lezen zat ik regelmatig met mijn hand voor mijn mond en moest ik mezelf ervan weerhouden niet heel hard: ‘NEEEEEEEEEEEE, DIT MOET EEN GRAP ZIJN! DOE NORMAAL!’ of iets soortgelijks uit te kramen. Juliette houdt er nogal een krankzinnige dubbele agenda op na en ze blijft je continu verbazen met haar eindeloze trukendoos. Hamilton geeft je nét genoeg om maar te willen blijven lezen.

De Perfecte Vriendin krijgt vier sterren van mij. Het boek valt niet weg te leggen, je wilt het simpelweg in één ruk uitlezen. Niet omdat het voortdurend vreselijk spannend of eng is, maar omdat je het gewoon WIL begrijpen. Juliette wordt een beetje je vriendin en je wil haar helpen, maar het dringt niet tot haar door. Ook MOET je gewoon weten hoe het met haar en Nate afloopt. Kortom: lees dit boek en zet in het begin door als je neigt het boek weg te leggen. Geloof me, hier ga je gaat er geen spijt van krijgen.

Heb jij al eens een thriller van Karin Hamilton gelezen?

De Perfecte Vriendin (EN: The Perfect Girlfriend) Boek omslag De Perfecte Vriendin (EN: The Perfect Girlfriend)
Karin Hamilton (Vertaling: Ans van der Graaff)
Karakter Uitgevers
Oktober 2018
328
Recensie-exemplaar gekregen van Karakter Uitgevers

Als Nate het uitmaakt met Juliette, besluit zij om er alles aan te doen om hem terug te krijgen. Ze wil hem overal volgen. En daarom begint ze een opleiding tot stewardess bij dezelfde vliegmaatschappij als waar Nate piloot is. Zo kan ze hem extra in de gaten houden. Juliette gaat minstens één keer per week naar het appartement van Nate als hij aan het werk is. Ze beschouwt het stuklopen van hun relatie als een tijdelijke hobbel.

Ze infiltreert op alle mogelijke manieren in Nates leven om haar doel te bereiken: opnieuw een relatie met hem krijgen, met hem trouwen en voor altijd gelukkig met hem zijn. Juliette wacht tot het perfecte moment. Dan komt de dag dat Nate is ingedeeld op een vlucht naar Las Vegas. Ze ziet ze haar kans schoon en ruilt met een collega zodat ze op dezelfde vlucht zitten. Nate schrikt als hij haar ziet, maar laat zich toch misleiden…