Na het recenseren van meerdere Scandinavische thriller-series op Netflix vond ik het wel weer tijd om een boek te lezen. En dat bleek zeker een goede keuze te zijn. Ik las DNA van de IJslandse schrijver Yrsa Sigurdardottir. En wanneer je net als ik bekend bent met de hardheid en de afschuwelijke doodslagen uit IJslandse series, dan ga je dit zeker herkennen in dit boek.

Door Anna

Hier gaat DNA over

In Reykjavik wordt een jonge vrouw op gruwelijke wijze vermoord. Haar zevenjarige dochter verstopt zich onder haar bed en is de enige getuige. Wanneer niet veel later een tweede vrouw op eenzelfde manier ter dood wordt gebracht, staat de politie voor een raadsel: wat is het verband tussen de twee vrouwen? Voor commissaris Huldar is het de eerste zaak in zijn nieuwe functie. Hij moet daarbij samenwerken met psychologe Freyja, die het getraumatiseerde meisje onder haar hoede heeft. De samenwerking wordt extra gecompliceerd door hun onenightstand, waarbij Huldar Freyja voorloog over zijn leven. Ondertussen ontvangt een radioamateur gecodeerde berichten die de slachtoffers met elkaar in verband brengen, maar niemand gelooft hem en hij besluit zelf op onderzoek uit te gaan.

Het heeft even geduurd voordat ik dit boek er bij heb gepakt. Dit lag echter meer aan mezelf dan aan het boek, want toen ik het boek in december ontving, was ik eigenlijk meteen enthousiast. Het was meer de drukte en stress rondom werk en studie die het leesproces vertraagden. Gelukkig had ik de afgelopen weken eindelijk tijd om even lekker de zon op te zoeken en dit boek te lezen. En toen ik eenmaal begon, kon ik eigenlijk niet meer stoppen.

Pageturner, maar wel vol details

Dit boek leg je niet zomaar weg. En hoewel het best een dikke pil is, kom je er echt zo doorheen. Tenminste, als je net als ik zo nu en dan wat onnodige details skipt. Dit boek is ontzettend spannend en er gebeuren genoeg dingen om je als lezer constant nieuwsgierig te voelen. Toch is het jammer dat de spanning soms wat wordt vertraagd door de enorme hoeveelheid aan details. Natuurlijk, het is fijn als we wat meer weten over de hoofdpersonages en wat achtergrondinformatie krijgen. Helaas ben ik vooral overspoeld door details die (in mijn ogen) niet helemaal nodig waren geweest. Jammer, want zo vertraag je het verhaal.

Toch blijf ik ontzettend positief over dit boek, want naast de overbodige details zit dit boek echt goed in elkaar. De verhaallijnen zijn gelaagd, net als de personages. De moorden zijn gruwelijk (hoe bedenk je het?!?), maar wel goed uitwerkt. Ik ben iemand die al aardig wat thrillers heb gelezen en vooral gezien. Ik ben zelf nogal nieuwsgierig ingesteld en ben daarom al snel bezig met het plot en de ontwikkeling hiervan. Wie heeft het gedaan? Wat zijn mogelijke uitkomsten?  Meestal zit ik er niet ver van af, maar Yrsa heeft me echt verrast. Op geen manier zag ik deze uitkomst voor me. Plottwist op plottwist. Ik houd er van!

Eindoordeel en leuk nieuws

Ik ben zeker onder de indruk van dit boek en van deze leuke IJslandse schrijver. En ik ben niet de enige, want over een paar weken brengt Cargo het tweede boek in deze serie uit! Ik kan haast niet wachten en kijk nu al uit naar het lezen van dit deel, genaamd Vortex. Het boek DNA krijgt van mij 4 sterren en ik ben dan ook erg benieuwd of Vortex hier aan kan tippen.

DNA kost €17,50 en bestel je hier.

Meer lezen over thrillers?
Eerste indruk: Quicksand