Bittersweet. Zo zou ik mijn gevoel willen omschrijven na het lezen van Een jaar met jou van Julia Whelan. Een ietwat voorspelbaar boek, vergelijkbaar met het werk van Jojo Moyes en Nicholas Sparks. Zo’n boek dat triggert tot doorlezen, je meesleept in het verhaal, terwijl je eigenlijk al prima weet hoe het verhaal gaat eindigen. En dan toch als lezer achterblijven met een verwarrend gevoel. Ja, dat is Een jaar met jou.

door Anna

Hier gaat Een Jaar Met Jou over

De Amerikaanse Ella volgt haar droom: een jaar studeren aan de universiteit van Oxford, in Engeland. Na dat jaar zal ze aan de slag gaan voor het campagneteam van de eerste vrouwelijke presidentskandidaat van de Verenigde Staten. Tot die tijd dompelt ze zich onder in de Engelse cultuur en literatuur.

Maar haar jaar verloopt anders dan verwacht. Haar poëziedocent Jamie blijkt zeer aantrekkelijk, ook al blijft hij afstandelijk. Ze worden friends with benefits; Ella is immers maar een jaar in het land. Langzaam ontdekt Ella echter dat Jamie een groot geheim bij zich draagt, een geheim dat hun relatie – en Ella’s toekomst – volledig zal veranderen. Als het einde van het universiteitsjaar nadert, staat Ella voor de onmogelijke keuze: blijft ze of gaat ze terug?

Anna must magazine een jaar met jou

De liefde voor literatuur

Eerlijk. Dit boek heeft lang op mijn TBR-stapel gelegen. Op de een of andere manier stelde ik het lezen ervan uit, omdat ik wel dacht te weten waar dit boek over zal gaan en waar het verhaal zal eindigen. Het verhaal sprak me wel aan en vooral het ‘student ontmoet literatuurdocent en wordt verliefd en ze krijgen een geheime relatie’ is natuurlijk een bekend concept. Kijk maar eens naar Pretty Little Liars. Het complete eerste seizoen draaide rond de drama tussen Aria en Ezra. Soms vermoeiend, maar wel vermakelijk. En dus blijf je lezen.

‘Zeg nu zelf, een aantrekkelijke man die ook nog van poëzie houdt. Klinkt als een sprookje, toch?’

Iets wat ik echt waardeerde aan dit boek was dat het verhaal meer dan ik had verwacht focust op Oxford en de hele (Britse) ervaring van het studeren aan een universiteit. Ella volgt een master Literatuur en toevallig doe ik dit zelf ook momenteel en dat is wel heel erg leuk om te lezen. Het gaat namelijk niet alleen over de liefde tussen Ella en Jamie, maar ook over de liefde voor literatuur. En daar kan ik me zeker in herkennen. Zeg nu zelf, een aantrekkelijke man die ook nog van poëzie houdt. Klinkt als een sprookje, toch?

Uiteraard gaat niet alles over rozen en komen beide hoofdpersonages meerdere keren voor moeilijke keuzes te staan. En nadat je als lezer zo hebt meegeleefd bij beide personages en je zelf bijna verliefd bent geworden, blijkt een ingrijpende keuze van een karakter nog best goed een impact op jou als lezer kan maken.

Mijn eerste over het boek

Ik geef dit boek 4 sterren, omdat het me positief verrast heeft. Dit boek was echt veel beter dan ik had verwacht en dat verdient toch een mooie waardering! Leuk feitje: er komt een film van dit boek. Hier is nog niet veel bekend over, maar zodra er meer informatie verschijnt, lees je dat natuurlijk hier.

Een jaar met jou (EN: My Oxford Year) Boek omslag Een jaar met jou (EN: My Oxford Year)
Julia Whelan
Roman
14-08-2018
384
Recensie-exemplaar

Hij heeft een geheim, zij staat voor een onmogelijke keuze en ze hebben maar één jaar samen

Maar haar jaar verloopt anders dan verwacht. Haar poëziedocent Jamie blijkt zeer aantrekkelijk, ook al blijft hij afstandelijk. Ze worden friends with benefits; Ella is immers maar een jaar in het land. Langzaam ontdekt Ella echter dat Jamie een groot geheim bij zich draagt, een geheim dat hun relatie – en Ella's toekomst – volledig zal veranderen. Als het einde van het universiteitsjaar nadert, staat Ella voor de onmogelijke keuze: blijft ze of gaat ze terug?

Een onvergetelijke roman over een vastberaden jonge vrouw, een onweerstaanbare man en de liefde die hen onherroepelijk zal veranderen.