Dinsdag 13 november ging het langverwachte tweede deel van de ‘Fantastic Beasts’-reeks in premiere. Esther en Anna waren er bij en delen vandaag hun ongezouten mening over deze nieuwe film met je. Is het een bioscoopbezoek waard?

door Anna en Esther

Anna: ‘zeker een bezoek aan de bioscoop waard!’

“Als echte J. K. Rowling-fan kijk ik al maanden uit naar deze film. Samen met Esther ben ik al sinds de vorige film bezig met nieuwtjes over de film uitwisselen. Meestal is zij veel beter op de hoogte dan ik, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben minstens zo enthousiast als zij op de hoogte is. De meningen over de film zijn momenteel erg verdeeld. Veel recensenten zijn bang voor een “Star Wars-effect”, wat inhoudt dat de wereld die Rowling heeft gebouwd alsmaar uitbreidt en groter wordt. Zo groot dat uiteindelijk niet meer duidelijk is waar het nu eigenlijk om gaat. En wanneer je de nieuwste film hebt gezien, snap je dit ook wel. In plaats van door te borduren op het vorige deel, roept deze film alleen maar meer vragen op. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dit nu erg vind of niet, maar feit blijft dat het vanaf nu echt alle kanten op kan gaan.

Stiekem vind ik het heel erg tof om alle connecties te zien met de Harry Potter-films. Al voelen sommige verhaallijnen hier en daar wel wat geforceerd. Het gaat allang niet meer om de fabeldieren of over Newt. Veel meer gaat het over de grootse oorlog die Grindelwald voor ogen heeft. De komende films zullen dus hoogstwaarschijnlijk een vertelling van deze oorlog (ook wel “The Great Wizarding War” genoemd door fans) zijn en de naam ‘Fantastic Beasts’ voelt een beetje misplaatst. Een ding is zeker: je kunt je weer heerlijk laten meeslepen in de magische wereld van Rowling. En dat is zeker een bezoek aan de bioscoop waard.”

Esther: ‘veel verhaallijnen en een beetje chaotisch’

“Of het een bezoekje aan de bioscoop waard is? Als echte HP-fan is mijn antwoord op deze vraag altijd ja. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik niet per se heeeeel erg enthousiast ben over deze film. Het eerste deel van de Fantastic Beasts reeks speelt zich af in de o zo bekende wizarding world, maar wel met nieuwe personages en met bovenal een nieuwe verhaallijn. Newt en zijn fantastic beasts hadden mijn hart verovered. Maar waar deel één als nieuw aanvoelde, heb ik dit deel, deel twee, meer als een reunie ervaren. Overal duiken oude bekenden op en, hoe gezellig dit ook klinkt, het doet wel het een en ander met de geloofwaardigheid van het uiteindelijke plot. Daarnaast verdwijnen Newt en Tina een beetje naar de achtergrond en worden er TIG nieuwe verhaallijnen geïntroduceerd wat ik soms een beetje verwarrend vond.

Ik las ergens dat dit deel een beetje voelt als tafeldekken. Deze film lijkt zich, door het introduceren en tegelijkertijd terughalen van zowel nieuwe als oude verhaallijnen en personages, voor te bereiden op iets groots wat komen gaat (hoogstwaarschijnlijk de The Great Wizarding War). Dus eigenlijk dekt het de tafel voor het grote kerstdiner en zoals je misschien zelf wel weet, gaat dit soms best chaotisch. En dit is eigenlijk precies hoe ik de film ervaren heb.

Tot zover mijn diepzinnige anaylse. Ik wil nog toevoegen; prachtige animaties, Ezra Miller is voortreffelijk, Jude Law hot as usual, Eddie Redmayne adorable as ever en ja, Johnny Depp natuurlijk. Dus ja, ga er gewoon heen en laat ons weten wat je ervan vond!”

Beeld: Filmdepot