De meeste zelfhulpboeken zijn gericht op het behalen van grote successen in je carrière. Je moet een hoop en wel nu! Het andere deel van de zelfhulpboeken is er op gericht je meestal geen f*ck aan te trekken van wat anderen zeggen en vooral voor jezelf te kiezen. Wat veel auteurs lijken te vergeten is dat alle hiervoorgenoemde aspecten slechts te bereiken zijn wanneer je je ook mentaal goed voelt. Andrea Owen biedt de uitkomst in haar boek How to stop feeling like shit

Net als ieder ander zelfhulpboek begint ook dit boek met een samenvatting van het leven van de auteur. Wel moet ik zeggen dat deze biografie wel heel heftig was. Bijna alsof je een aflevering van GTST bekijkt. Desalniettemin zorgt dit er wel voor dat je direct verder leest en bovendien respect opbouwt voor de auteur. Want hoe is ze van daar naar hier gekomen!?

How to stop feeling like shit is opgebouwd uit 14 gewoonten/hoofdstukken. Het zijn gewoonten die wij allemaal herkennen en waarschijnlijk ook niet meteen als schadelijk zullen zien. Dit boek staat vol tips met hoe je dit soort gewoonten kunt herkennen als slecht en/of destructief en hoe je hier bovendien wat aan kunt doen! De auteur noemt haar boek zelf een “snelle route naar zelfbewustzijn”. En dat is precies wat het is. Na het lezen van het boek is natuurlijk niet opeens je leven drastisch veranderd. En er is ook niet één duidelijke manier om al je problemen op te lossen. Ieder mens werkt anders. Wel heb je na het lezen een enorm gevoel van herkenning, bewustwording en motivatie. Ik wil nú dat dit anders gaat. En ook dat is waardevol.

Eindoordeel

In de afgelopen jaren heb ik verschillende zelfhulpboeken voorbij zien komen. En vrijwel iedere keer vertellen deze boeken mij toch wel erg voor de hand liggende zaken. Gelukkig zitten er ook vaak genoeg boeken tussen die wel nuttige informatie bevatten. How to stop feeling like shit ligt duidelijk in die laatste categorie. Door de persoonlijke start voel je je als lezer al snel verbonden aan de auteur. Deze persoonlijke benadering zorgt ervoor dat het boek eerlijk en open geschreven is en je haar adviezen graag aanneemt. Fijne, duidelijke en vooral toegankelijke tips om iets structureels te veranderen in je leven.