Een tijdje geleden las ik ​Tsunami​, het eerste deel van de futuristische ADEM-reeks van Nico De Braeckeleer, over een leven vol natuurrampen na de opwarming van de aarde. Het was een goed verhaal met een sterke waarschuwing, maar ik had het gevoel dat er nog meer in zat. Daarom was ik erg benieuwd naar het tweede deel: ​IJs​. Benieuwd of ik net zo goed vond? Ik vertel het je vandaag.

door Laurine

Hier gaat IJs over

Het is het jaar 2165 en na het vernietigende Black Season lijkt er niets meer over te zijn van de aarde zoals wij die kennen. De vier jongeren Skye, Colin, Jazz en River zijn op zoek naar Civitas, de enige stad waar je naar verluidt nog zou kunnen leven zoals vóór de klimaatverandering, maar het is geen tocht zonder gevaar. Ze belanden niet alleen in een ware ijstijd, maar plots worden ze getroffen door het besmettelijke bingdúvirus. De vrienden moeten zich opsplitsen als ze dit gevaar willen overleven, maar andere gevaren liggen op de loer…

‘De ene na de andere actie volgde elkaar snel op en het verhaal bleef op tempo’

Even over het eerste deel

In het eerste deel van deze reeks kwam het apocalyptische element pas helemaal aan het einde van het boek aan bod. Toen werden de personages geteisterd door een tsunami die hun plannen in de war stuurde. Een knallend einde van het eerste deel, maar in wat daaraan vooraf ging miste ik hier en daar wat spanning. In het vervolg was hier echter niets van te merken. De ene na de andere actie volgde elkaar snel op en het verhaal bleef op tempo. Bovendien dreigde de vrieskou en het levensgevaarlijke virus doorheen het hele boek, waardoor je wel moest verder lezen.

Recensie: IJs (ADEM #2) - Nico De Braeckeleer

Een veranderende dynamiek en meer diepgang

Niet alleen het verhaal, maar ook de personages kregen meer diepgang in dit deel. Ook ​IJs is opgedeeld in korte hoofdstukken met wisselend perspectief, maar ditmaal leren we de hoofdpersonages nog wat beter kennen en maken we kennis met de familie van Colin. Bovendien verandert er ook een en ander in de dynamiek tussen de personages onderling. Wanneer er harde beslissingen moeten worden genomen blijkt dat vriendschap, prille gevoelens en wantrouwen niet zo goed samengaan. Nieuwe banden worden gesmeed en een hartverscheurend afscheid is onvermijdelijk.

‘Naast alle problemen rondom klimaat, natuurrampen en geweld is er in ​IJs​ ook plaats voor onderwerpen zoals diversiteit en rouwen’

IJs​ is een zeer sterk tweede deel van de ADEM-reeks. Alles wat ik miste bij het vorige boek was in dit deel aanwezig. Naast alle problemen rondom klimaat, natuurrampen en geweld is er in ​IJs​ ook plaats voor onderwerpen zoals diversiteit en rouwen. Dat maakt dat ik met veel plezier uitkijk wat De Braeckeleer voor het derde deel in petto heeft! Ik geef het boek 4 sterren.