Ken je dat? Je ogen vliegen over de letters heen, je ontrafelt het geheim en leest het boek in één dag uit. Terwijl je het eigenlijk het liefst even opzij legt, omdat je het einde nog niet wilt weten. Je wilt het nog even bewaren, heel even maar, voordat het boek voor altijd uit is. Lisa Gardner staat erom bekend, ook Tess Gerritsen is fan: ‘Ik kon niet meer stoppen met lezen’. Geldt dit ook voor haar nieuwste verhaal Niet verder vertellen?

Drie misdaden, één verhaal. Brigadier D.D. Warren zit alweer een paar jaar in haar rol als leidinggevende, maar doordat ze geconfronteerd wordt met een misdaad uit het verleden, moet ze wel over tot actie. Evie, die in haar tienerjaren haar vader heeft doodgeschoten, wordt nu verdacht van de moord op haar man. Om tot een oplossing te komen schakelt D.D. Warren de hulp in van haar informant Flora, een meisje die jaren geleden slachtoffer werd van ontvoering en misbruik. Allemaal hebben ze hun eigen problemen en bevinden ze zich in een web van geheimen, maar samen zullen ze tot een oplossing moeten komen. Voordat het hele kaartenhuis instort.

Alle emoties komen tijdens dit verhaal voorbij

In de boeken van Gardner raak je bevriend met de personages. Een nieuw boek betekent niet alleen een nieuwe misdaad die je samen met de hoofdpersonages mag ontrafelen. Nee, dit betekent ook dat je weer even kleine kijk krijgt in het leven van de mensen. Hoe gaat het nu met ze, wat doen ze, hoe hebben ze zich ontwikkeld? De boeken van Gardner lezen als een serie, maar door de sterke verhalen en krachtige opbouw zijn de boeken gemakkelijk los van elkaar te lezen. Details worden je niet gespaard, waardoor jij zelf een totaalbeeld kunt vormen van de gebeurtenissen die zich voor je ogen afspelen.

In de boeken van Gardner raak je bevriend met de personages

Alle emoties komen tijdens dit verhaal voorbij. Een zucht van opluchting, walging of een traan van geluk. Je wordt opgezogen door de levensverhalen van de hoofdpersonages, waardoor je met ze meeleeft tot het einde. Ben je een verwant thriller-lezer, dan weet je vast dat Gardner je tot op het einde blijft verbazen. Toch is er bij Niet verder vertellen sprake van enige doorzichtigheid. Enkele hoofdstukken voor het einde is het voor elke verslaafde lezer niet heel moeilijk gissen naar de uiteindelijke moordenaar. Maar hoe, wat en waar? Dat blijft ook hier nog steeds een verrassing.

Lisa Gardner
Niet verder vertellen
9789403187600