Binnen 3 jaar 4 seizoenen produceren en uitzenden. Netflix doet het succesvol met ‘La Casa de Papel’. Begin april 2020 verscheen het vierde deel van de populaire Spaanse serie, die internationaal beter bekend is als ‘Money Heist’.

Even je geheugen opfrissen…

Het is alweer even geleden dat deel 3 verscheen (juli 2019) en in dat seizoen gebeurde ontzettend veel. We beginnen deze recensie daarom met een korte terugblik om even je geheugen op te frissen voordat je verder leest.

Een aaneenschakeling van chaotische gebeurtenissen, paniekvoetbal en onrealistische oplossingen

Onze verwachtingen voor dit seizoen waren torenhoog. Overal hoorden we mensen lyrisch reageren. Waar kijkers bij deel 3 de aandacht kwijt raakten, werden ze hier opnieuw overtuigd van de serie. Toch heerst er hier en daar ook behoorlijk wat kritiek op de serie. Deze werd met de komst van deel 3 al ingezet, maar is bij deel 4 niet onverminderd. En dat heeft er alles mee te maken dat Netflix er na twee waterdichte seizoenen, inclusief perfect afgerond plot, voor koos om door te gaan met de serie. En geef ze eens ongelijk, met zoveel succes zal waarschijnlijk ieder ander hetzelfde gedaan hebben.

Waar de eerste twee delen van de serie haar samenhang vond in de perfect uitgewerkte plannen van ‘El Professor’, zien we in dit seizoen een aaneenschakeling van chaotische gebeurtenissen, paniekvoetbal en onrealistische oplossingen. Weinig ingenieus en veelal opgevuld met (tot nu toe) nietszeggende flashbacks.

Eindoordeel

Het zijn de veelzijdige en complexe personages die de serie bij elkaar houden en tot een succes brengen. We kunnen het moeilijk ontkennen: we zijn allemaal een beetje van de karakters gaan houden. En uiteraard zorgen een berg spanning en actie er ook voor dat wij nog altijd op het puntje van onze stoel zitten met deze serie. Het is hierdoor dat het teleurstellend is dat de serie haar vaart wat is verloren. Laten we hopen dat dit er alles mee te maken heeft dat het volgende seizoen start met een gigantische plottwist (pst, heb je deze theorie al gezien?) en het de makers niet alleen om het uitmelken van deze serie gaat.

De serie kijken? Dat doe je hier.