Het autobiografische boek Lieg met mij van Philippe Besson brengt alle thema’s uit Bessons eerdere werk samen, wat leidt tot een eerlijk, openhartig verhaal over hoe de intensiteit van een eerste liefde altijd blijft sluimeren onder de oppervlakte.

Lieg met mij van Philippe Besson is een autobiografische roman over een vluchtige, intense liefde tussen twee jongens. Op melancholische, doch nostalgische toon reflecteert Besson op de gebeurtenissen uit 1984, toen hij op zijn zeventiende de knappe Thomas ontmoette en direct voor hem viel. Thomas wil dat hun verhouding geheim blijft – hij zit nog in de kast en zijn thuissituatie zorgt ervoor dat hij dit deel van zichzelf zorgvuldig verborgen houdt. Nadat Thomas naar Spanje verhuist en Philippe ontredderd achterblijft, gaan we fast forward naar 2006. Philippe ontmoet bij toeval de zoon van Thomas in een hotel, jaren nadat ze elkaar uit het oog verloren zijn.

De samenvatting van het verhaal hierboven is kort, en dat heeft alles te maken met het feit dat dit geen plot gedreven boek is. Alles draait om de zorgvuldige, gedetailleerde beschrijvingen van een eerste liefde. Besson is hier uitzonderlijk goed in; hij beschrijft dan ook in zijn boek hoe hij als schrijver altijd oog moet hebben voor de details. Hij weet deze bijzonder goed onder woorden te brengen. Zijn proza schept een volledig beeld van hoe intens de liefde tussen Philippe en Thomas was, en hoe lastig het moet zijn geweest om het gevoel te hebben zo weinig grip te hebben op iemand op wie je verliefd bent.

Alles draait om de zorgvuldige, gedetailleerde beschrijvingen van een eerste liefde

Het boek is Bessons reflectie op een periode in zijn leven die zich lang geleden afspeelde. Zijn volwassen observaties van de gebeurtenissen uit zijn jeugd zijn daardoor soms herkenbaar en mooi verwoord, en lezen hier en daar als een stream of consciousness met veel lange zinnen vol aandacht voor details. Het is daarnaast mooi om te lezen dat Besson in al zijn eerdere romans stukjes uit zijn eigen leven terug liet komen – een verlangen naar iemand uit het verleden, de worsteling met eigen seksualiteit – maar pas met dit boek opschrijft waar die thema’s echt vandaan komen. Dit is “eindelijk”, zou je bijna zeggen, zijn eigen verhaal. Deze eerlijkheid schemert door in het hele verhaal en maakt Lieg met mij zo’n indrukwekkend boek.

Het einde van het verhaal stemt droevig, maar knoopt de losse eindjes ook op een bevredigende manier aan elkaar. Het laat zien hoe sommige mensen nooit los komen van een bepaalde angst om helemaal zichzelf te zijn, vanwege de invloed van omgevingsfactoren en familie. Daarmee haalt Besson een belangrijk en relevant thema aan in dit boek, maar doordat het volwassen reflectie is op gebeurtenissen uit de jeugd leest het meer als een beschouwend verhaal. Hierdoor vormt het een mooie afwisseling met best selling boeken als Confettiregen van Splinter Chabot, die hetzelfde thema behandelen maar waar de schrijver nog wat dichterbij staat.

Het laat zien hoe sommige mensen nooit los komen van een bepaalde angst om helemaal zichzelf te zijn

Kort gezegd is Lieg met mij een indrukwekkend verhaal, eerlijk opgeschreven door een schrijver die over elk woord nadenkt en geen detail onbenoemd laat. Neem er echt even de tijd voor; opdat niet alleen de liefde tussen Thomas en Philippe, maar ook dit verhaal in het hoofd van de lezer nog lang na blijft smeulen.