Iets meer dan een week is Mary Queen of Scots in de bioscoop te vinden. Als liefhebber van Downton Abbey en The Crown kon ik niet anders dan een bezoek brengen aan Pathé afgelopen week. Samen met Esther keek ik de film en vandaag vertel ik jullie wat ik er van vond.

“Mary Queen of Scots gaat in op het turbulente leven van de charismatische Mary Stuart (Saoirse Ronan). Op haar zestiende werd ze koningin van Frankrijk, op haar achttiende was ze al weduwe. Toch weerstond ze de druk om opnieuw in het huwelijk te treden. In plaats daarvan keerde ze terug naar haar geboorteland Schotland waar ze de troon opeiste. Maar Schotland valt net als Engeland onder de heerschappij van Koningin Elizabeth I (Margot Robbie). De twee jonge koninginnen kijken zowel met angst als met fascinatie tegen elkaar op. Ze zijn rivalen op het gebied van macht en de liefde. Als vrouwelijke staatshoofden in een mannenwereld moeten ze allebei beslissen of ze een strategisch huwelijk willen sluiten, of dat ze onafhankelijk willen blijven. Mary is vastbesloten om meer te worden dan een boegbeeld voor de Schotten. Ze wil aanspraak maken op de Engelse troon, waarmee ze de heerschappij van Elizabeth bedreigt. Bedrog en samenzweringen in beide hofhoudingen brengen zowel de Engelse als Schotse troon in gevaar en zullen uiteindelijke de loop van de geschiedenis bepalen.” (bron: filmdepot.nl)

Jack Lowden stars as Lord Darnley and Saoirse Ronan as Mary Stuart in MARY QUEEN OF SCOTS, a Focus Features release.
Credit: Liam Daniel / Focus Features

Het verhaal van Mary Stuart was mij al bekend. Dat maakt het kijken van de film een stuk makkelijker. Je weet hoe het eindigt en ook de levensloop van Mary is bekend. Des te meer aandacht kon ik besteden aan de uitvoering van de film. En ja, dit was wel dé definitie van een kostuumdrama. Wat er allemaal in zat? Wegdromen bij het prachtige Schotse en Britse landschap, knappe prinsen, sterke vrouwelijke personages, fantastische kostuums, kastelen en de meest extravagante kapsels.

Historisch correct?

Wat er ook in zat – en daar heb ik mijn twijfels over – waren verhaallijnen rondom een transgender, een relatie tussen twee mannen en de eerste keer seks van jonge vrouwen. En hoe goed het ook is dat deze dingen bespreekbaar gemaakt worden, zo niet passend vond ik het ook in deze film. Een verhaal dat zich afspeelt in de Middeleeuwen. Simpelweg niet overeenkomstig met de thema’s – waren de mensen in die tijd er überhaupt bekend mee? En mocht dat zo zijn, waren mensen dan echt zó accepting? Ik denk het niet.

Voor een historische correctheid van het verhaal van Mary moet je deze film wellicht niet kijken. Als je daar naar op zoek bent, kun je beter een geschiedenisboek er bij pakken. Mary Queen of Scots is extreem geromantiseerd en gemoderniseerd. Dat zorgt zeker voor kijkplezier, begrijp me niet verkeerd. Oprechter is dan de film The Favourite: een film die niet gebaseerd is op waarheid, maar desondanks dicht bij de geschiedenis blijft.

Heb jij Mary Queen of Scots al gezien? Wat vond je er van?