Dat het boek Oktober heet, wil natuurlijk niet per se zeggen dat het ook echt alleen in oktober te lezen is. De boekenwinkels hier in Groningen hebben het boek nog steeds in vol ornaat in de etalage staan en het wordt volop geprezen als ideaal cadeau voor de feestdagen. Vandaag vertel ik je of het boek inderdaad onder de boom mag, of toch beter past in de zak mee terug naar Spanje (oeps spoiler alert; haal maar vast wat inpakpapier).

Een dik boek met een intrigerende cover

Ik kan je niet vertellen hoe ongelooflijk gelukkig ik was toen dit boek op mijn deurmat viel. Het is werkelijk waar een prachtig boek om alleen al in je kast te hebben staan. Het heeft een intrigerende cover en is duidelijk van goede kwaliteit. Het is bovendien lekker dik, zodat je eigenlijk direct al weet dat je geen doorsnee thriller te wachten staat. Ik had in ieder geval direct heel erg veel zin om het boek te lezen.

Hier gaat Oktober over

Op de eerste dinsdag van oktober keert Rosa Hartung terug op haar post als minister van sociale zaken. Na de dramatische verdwijning van haar twaalfjarige dochter heeft ze een jaar verlof genomen. Een psychisch gestoorde man heeft de moord op Hartungs dochter bekend, maar het lichaam is nooit gevonden.

‘Een psychisch gestoorde man heeft de moord op Hartungs dochter bekend, maar het lichaam is nooit gevonden’

Op dezelfde dag dat Hartung terugkeert in het parlement, wordt een jonge vrouw op brute wijze vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Een van haar handen is eraf gehakt. Wanneer de rechercheurs Thulin en Hess arriveren op de plaats delict treffen ze een kastanjepoppetje aan, dat een sinister geheim bij zich blijkt te dragen. En dan wordt er nog een vrouw vermoord. Het heeft er alle schijn van dat de missie van de moordenaar nog niet voorbij is…

Niemand heeft het makkelijk

Het verhaal begint met een nogal lugubere flashback waardoor je echt direct in het verhaal zit. Daarna springt het boek weer naar de tegenwoordige tijd en maak je kennis met Rosa en haar gezin, rechercheur Thulin, haar dochtertje en rechercheur Hess die om een geheimzinnige reden vanuit Den Haag (!!) naar Denemarken is gestuurd. Hess is overduidelijk de complexe, tragische en dwarse rechercheur die eigenlijk bijna alle thriller tegenwoordig lijken te hebben. Fijn is alleen wel dat hij niet de enige hoofdpersoon in het verhaal is en dat daarnaast zowel de rest van de rechercheurs, slachtoffers en bijrollen allemaal niet per se een fantastisch verleden hebben gehad.

Søren Sveistrup Oktober recensis

Politie, slachtoffers en de dader: stuk voor stuk complexe personages

Rosa begint weer met werken maar wordt continue geconfronteerd met haat- en dreigmail. Haar man worstelt met een drankprobleem en probeert te accepteren dat zijn dochter echt weg is. Ondertussen lijkt zoontje Gustav hier het slachtoffer van te worden.

De relatie tussen Thulin en Hess verloopt ook nogal moeizaam. Thulin draagt de zorg voor haar dochtertje en verlangt naar een andere baan, terwijl Hess is ‘ontslagen’ en er alles aan doet zijn vorige positie weer terug te krijgen.

‘En dan heb je nog de slachtoffers. Zijn ze écht slachtoffers?’

Dan heb je de slachtoffers. Zijn ze echt slachtoffers? Is er iets anders aan de hand? Hebben ze iets te verbergen? En tot slot de dader. Die overduidelijk een nog een appeltje (of twee of drie) te amputeren heeft (ja de moorden zijn luguber).

En precies dat is wat Oktober kenmerkt; elk personage in het boek lijkt wel een zwembad met problemen met zich mee te slepen. Dit maakt Oktober en vrij complex en misschien ook wel somber verhaal. In combinatie met de vergezichten van Denemarken en de herfstige setting kun je de regen en de uitstekend beschreven frustratie bijna proeven. Want geloof me, niks gaat van een leien dakje.

Zelfs bijrollen zijn uitgewerkt

Het verhaal wordt vanuit meerdere verhaallijnen verteld en wat ik erg leuk vind, is dat elk personage (zelfs de kleinere bijrollen) iets van een achtergrond krijgen. Wat ik hiermee bedoel is bijvoorbeeld: “Mark de Boer zit te mokken achter het stuur. Zijn vrouw had met haar lange vinger in zijn onderste vetrol geprikt en daarna honend haar neus op gehaald. Boos grijpt hij met zijn rechterhand een donut van de passagiersstoel en propt hem in zijn mond terwijl hij plotseling op de rem trapt als er een gedaante de weg op rent”. In tegenstelling tot: “Een man gaat op de rem als er een gedaante de weg op rent”. Sveistrup maakt de anders nogal flat personages van meer round. En persoonlijke vind ik dat heel erg leuk en bovendien maakt dat het ook moeilijker om te uit te vinden wie nou uiteindelijk de bad guy is. (sorry voor deze lange en ietwat gedetailleerde ode, maar wilde het toch even noemen).

‘De anders nogal flat personages, maakt Sveistrup round’

Het boek heeft meer dan 500 pagina’s en is daarmee iets dikker dan gemiddeld. Ik wil eigenlijk liever niks meer weggeven maar ik kan je alleen wel verklappen dat er veel gaat gebeuren. Je wordt op het verkeerde been gezet, gaat geheid gefrustreerd raken en ook ga je de laatste pagina’s met tranen in je ogen lezen. Het verhaal is verrassend, origineel en bovendien rond geschreven (alles klopt gewoon). Ik denk daarnaast dat er een grote kans is dat we in toekomst meer van Thulin en Hess gaan zien. Ik geef het boek 4,5 sterren.

Oktober Boek omslag Oktober
Søren Sveistrup (Vertaling: Corry van Bree)
Literaire thrillers
AW Bruna
1 oktober 2018
544
Recensie-exemplaar gekregen van de uitgeverij

Op de eerste dinsdag van oktober keert Rosa Hartung terug op haar post als minister van Sociale zaken. Na de dramatische verdwijning van haar twaalfjarige dochter heeft ze een jaar verlof genomen. Een psychisch gestoorde man heeft de moord op Hartungs dochter bekend, maar het lichaam is nooit gevonden.

Op dezelfde dag dat Hartung terugkeert in het parlement, wordt een jonge vrouw op brute wijze vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Een van haar handen is eraf gehakt.

Wanneer de rechercheurs Thulin en Hess arriveren op de plaats delict treffen ze een kastanjepoppetje aan, dat een sinister geheim bij zich blijkt te dragen. En dan wordt er nog een vrouw vermoord. Het heeft er alle schijn van dat de missie van de moordenaar nog niet voorbij is…