Oorsprong is de nieuwste Dan Brown en valt zeker geen doorsnee boek te noemen. Tuurlijk, het verhaal bevat vaste thema’s als religies en het ontcijferen van coderingen, maar ook introduceert het een Britste supercomputer genaamd Winston, het liefdesleven van een prins en doet het een suggestie over het einde van de mens. Kortom: vrij intrigerend allemaal. Dit vond ik ervan.

Hier gaat Oorsprong over

Oorsprong speelt zich af in Madrid, Barcelona, Bilbao en Sevilla, zit vol moderne kunst, innovatieve technologie, geschiedenis en architectuur en draait om de belangrijkste vragen ooit: die naar onze herkomst en onze toekomst.

‘Ze moeten in een race tegen de klok symbolen, moderne kunst, extreme religies en verborgen geschiedenissen weten te doorgronden om Kirsch’ schokkende geheim te ontsluiten’

Bilbao, het Guggenheim. Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, is te gast bij de spectaculaire onthulling van Edmond Kirsch’ ontdekking. Kirsch, een wereldberoemde, controversiële miljardair en futurist, claimt dat zijn ontdekking de wetenschap voor altijd zal veranderen, maar de onthulling ontaardt in chaos. Langdon weet ternauwernood te ontsnappen samen met Ambra Vidal, de elegante museumdirecteur. Ze vinden tegenover zich een bijna alwetende vijand met banden naar het Spaanse koningshuis en moeten, vertrouwend op hun gebundelde kennis, in een race tegen de klok symbolen, moderne kunst, extreme religies en verborgen geschiedenissen weten te doorgronden om Kirsch’ schokkende geheim te ontsluiten. En de adembenemende waarheid die ons tot nu toe is ontgaan, onder ogen te zien…

Een geheim openbaren aan de wereld

In Oorsprong speelt Robert Langdon weer de hoofdrol. We zien hem nu in Bilbao, Spanje arriveren om een lezing van zijn oud-student – en tegenwoordig beroemde futuroloog – bij te wonen. Al snel komt hij erachter dat zijn vriend Edmund Kirsch tijdens de lezing belangrijke antwoorden gaat geven. Vragen als ‘waar komt de mens vandaan?’ en ‘waar gaat de mens naartoe?’ zullen worden beantwoord. Een onthulling die de religieuze wereld, volgens Kirsch, volledig op zijn kop gaat zetten.

‘Het hoort bij Dan Brown, maar persoonlijk heb ik door alle details moeite om mijn aandacht bij het verhaal te houden’

De lezer voelt het natuurlijk al lang en breed aankomen: Kirsch wordt omgebracht. Het is vervolgens aan Langdon en zijn verrassende compagnon, de verloofde van de kroonprins, om alles te ontcijferen. Dit doen ze samen met supercomputer Watson. Zo kunnen ze alles alsnog openbaren aan de wereld.

De aandacht dwaalt een beetje af door de vele details

Tijdens hun missie passeren prachtige gebouwen en historische feiten de revue. Zoveel, dat mijn gedachten zo nu en dan bijzonder ver afdwaalden. Het hoort bij Dan Brown, absoluut, maar persoonlijk heb ik hierdoor meer moeite om mijn aandacht bij een verhaal te houden. Helemaal wanneer Langdon schijnbaar tijdens een achtervolging uitgebreid de tijd lijkt te hebben om een bepaald gebouw tot in de details te kunnen beschrijven. Desalniettemin heeft het wel bijgedragen aan het bijspijkeren van mijn kennis over kunst en de Spaanse geschiedenis.

oorsprong dan brown recensie

Een complex web van verhaallijnen

Je moet dus van veel details in een boek houden om Dan Brown écht te kunnen waarderen, maar dat is nog niet alles. De vele verhaallijnen moeten je ook aanspreken. Oorsprong wordt namelijk verteld vanuit meerdere perspectieven, waardoor er een complex web ontstaat. Wie heeft Kirsch vermoord en waarom? Wat houdt de aangekondigde en schokkende onthulling in? Waarom wil de aanstaande koningin niet meer met haar verloofde praten en welke rol spelen aanhangers van religie, de hedendaagse techniek en liefde een rol in het geheel? Al deze vraagstukken zijn op een bepaalde manier met elkaar verbonden en de antwoorden op deze vragen doen alle puzzelstukjes op hun plek vallen. Dit alles maakt Brown natuurlijk zo’n voortreffelijke schrijver, maar je moet ervan houden.

‘Je zit niet op het puntje van je stoel, maar het blijft wel knagen’

Naast al die details en verhaallijnen, viel me wel iets op. Anders dan zijn vorige boeken is Oorsprong namelijk een verhaal met minder actie dan we gewend zijn. Het is meer dan voorheen het achterhalen van de achterliggende gedachte, wat als rode draad door het verhaal heen loopt. Ik vond dat dit het boek intrigerend maakte, maar ook minder vlot. Je zit niet op het puntje van je stoel, maar het blijft wel knagen.

Mijn eindoordeel over Oorsprong

Oorsprong krijgt van mij vier sterren voor het verfrissende onderwerp. Religie is een thema dat Brown op het lijf geschreven is. De manier waarop hij de hedendaagse ontwikkelingen omtrent technologie en wetenschap heeft kunnen combineren met een onderwerp dat misschien nog ouder is dan de mensheid zelf – religie -, vind ik erg verrassend. De vraagstukken die worden behandeld blijken uitermate relevant en actueel te zijn, dus daarvoor krijgt Brown zeker pluspunten.

Heb jij Oorsprong al gelezen en wat vond je ervan?

Oorsprong (EN: Origin) Boek omslag Oorsprong (EN: Origin)
(Robert Langdon #5)
Dan Brown
LS Amsterdam
30 september 2018
546

Bilbao, het Guggenheim. Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, is te gast bij de spectaculaire onthulling van Edmond Kirsch' ontdekking. Kirsch, een wereldberoemde, controversiële miljardair en futurist, claimt dat zijn ontdekking de wetenschap voor altijd zal veranderen, maar de onthulling ontaardt in chaos. Langdon weet ternauwernood te ontsnappen samen met Ambra Vidal, de elegante museumdirecteur.

Ze vinden tegenover zich een bijna alwetende vijand met banden naar het Spaanse koningshuis en moeten, vertrouwend op hun gebundelde kennis, in een race tegen de klok symbolen, moderne kunst, extreme religies en verborgen geschiedenissen weten te doorgronden om Kirsch' schokkende geheim te ontsluiten. En de adembenemende waarheid die ons tot nu toe is ontgaan, onder ogen te zien...