Emelie Schepp kwam dit jaar met een nieuw boek over Jana Berzelius. Postuum is inmiddels het vierde boek over de Officier van Justitie, maar valt prima apart te lezen. Mocht je wel graag bij het begin willen beginnen, dan waarschuw ik je alvast: in deze recensie staan spoilers over de voorgaande boeken – ‘Memento’, ‘Narcotica’ en ‘Post Mortem’.

Hier gaat Postuum over

Wanneer Sam Widell op een avond thuiskomt, blijkt zijn vrouw vermoord en zijn zoon ontvoerd te zijn. Officier van justitie Jana Berzelius leidt het onderzoek naar deze zaak en ondervindt dat hoe langer Jonathan weg is, hoe persoonlijker het voor haar wordt. Wanneer bovendien haar aartsvijand Danilo zich weer in haar leven mengt, is de ramp compleet. In een race tegen de klok moet Jana alles op alles zetten om het kind levend terug te vinden.

Veel personages en een dynamisch plot

Omdat dit voor mij het eerste boek is dat ik van Schepp lees, duurde het ietwat langer voordat ik in het verhaal zat. Er worden direct een hoop verschillende personages op je afgegooid en het duurde een goede 100 pagina’s voordat ik wist wie wie nou precies was. Logischerwijs heb je hier geen last van als je gewoon netjes bij het eerste boek begint 😉 Dit was overigens het enige obstakel dat ik ervaren heb van het starten middenin een serie. Postuum geeft je genoeg achtergrondinfo over belangrijke voorgaande gebeurtenissen waardoor je direct op de hoogte bent over bijvoorbeeld Jana’s verleden met Danilo.

‘Deze personages hebben allemaal ook een subplot, waardoor het een vrij dynamisch boek is; er gebeurd veel en alles volgt snel na elkaar’

Het verhaal wordt dus vanuit meerdere mensen gevolgd. Deze personages hebben allemaal ook een subplot, waardoor het een vrij dynamisch boek is; er gebeurd veel en alles volgt snel na elkaar. Zo volgen we bijvoorbeeld Mia, die niet zo goed weet wat ze nou precies van het leven verwacht, Per met die tot over zijn oren verliefd is op Jana en Henrik die wanhopige pogingen doet om zijn gezinsleven te combineren met zijn werk. Daarnaast volgen we ook Sam, en hij sleurt ons steeds weer mee naar het ‘grote’ verhaal en de rode draad in het plot. Nadat zijn vrouw is vermoord en zijn zoontje ontvoerd wordt hij verdacht van beide misdaden.

postuum emily schepp recensie

Twee verschillende verhalen

Sam is een vrij mysterieus karakter, hoewel zijn terughoudendheid te begrijpen valt als je ziet hoe de politie hem behandeld heeft. Het bloed kwam met liters onder mijn nagels vandaan tijdens de ondervragingen en de vasthoudendheid van verschillende personages die tot op bijna de laatste bladzijde overtuigd bleven van het feit dat Sam de dader is. Echter kon ik alleen maar denken hoe vreselijk hij het wel niet moest hebben nu en zijn vrouw dood is en zijn zoontje ontvoerd. Sam zijn wanhoop druipt overigens van de bladzijdes, maar toch blijkt de politie het niet helemaal bij het verkeerde eind te hebben…

‘Ik had gedurende het boek het gevoel dat ik twee verschillende verhalen las’

Hoewel Jana het onderzoek hoort te leiden, heeft ze gedurende het boek vrij weinig gedaan om Jonathan te vinden. Ze is gedurende het boek vooral bezig met een hele hoop andere dingen. Er waren maar een paar dunne draadjes die haar aan het hoofdplot koppelde, en dat vond ik jammer. Volgens de kaft is de zaak behoorlijk persoonlijk voor haar, maar dit is gewoon niet waar. Er komt slechts een ding naar voren waardoor de zaak wellicht ‘persoonlijk’ is, maar dit valt echt te verwaarlozen. Ik had gedurende het boek het gevoel dat ik twee verschillende verhalen las en dat, vond ik, ging een beetje ten koste van het globale verhaal.

Daarnaast zijn er veel dingen in het boek die op mij wat onrealistisch overkwamen. Zo kan Jana met een zwakke bedreiging van een gevangenisbewaker een gevangene verhoren in zijn cel zonder dat iemand bij het ‘verhoor’ is. Volgens mij gaan hier meer mensen over dan enkel een gevangenisbewaker en vindt een verhoor ook zelden plaats in een cel, maar oké.

De ontknoping & het eindoordeel over dit boek

Tot slot vond ik de ontknoping zeer verrassend en origineel. Het zette aan het denken en stoot waarschijnlijk ook een hoop mensen tegen de borst, maar dat moet een boek ook doen. Al met al wil ik je zeker aanraden dit boek te lezen. Het boek was zeker onvoorspelbaar en ik wist echt pas heel laat hoe de puzzelstukjes nou precies in elkaar zaten en dat was echt een groot pluspunt en maakt mijn kritische kanttekeningen bovendien een stuk minder belangrijk. Postuum krijgt van mij drie sterren.

Postuum Boek omslag Postuum
Jana Berzelius #4
Emily Schepp