Schaduwman van Phoebe Locke wist eigenlijk al direct mijn aandacht te trekken. De geheimzinnige voorkant, de nog geheimzinnigere titel en dan nog de onheilspellende achterflap. Of mijn nieuwsgierigheid terecht was, lees je in deze recensie.

Waar gaat het boek over?

Ze zochten een verhaal. Ze vonden een nachtmerrie. Dertig jaar geleden trokken vier meisjes een donker bos in, op zoek naar de schaduw die ze “de lange man’ noemden. Tien jaar later verdween een jonge moeder, haar man en pasgeboren dochter achterlatend.
Nu wordt diezelfde dochter verdacht van moord. De huiveringwekkende geheimen die deze drie gebeurtenissen met elkaar verbinden zullen eindelijk aan het licht komen…

Veel verschillende perspectieven

Je leest het verhaal niet alleen vanuit meerdere personages, maar het springt ook redelijk vaak van verleden naar heden en andersom. De uiteindelijke hoofdpersonages zijn Sadie, Amber en Greta. Sadie is een van de meisjes die dertig jaar geleden naar ‘de lange man’ zocht en die vervolgens na de geboorte van haar dochter Amber zelf lange tijd verdween. Vanuit haar lees je fragmenten over haar verleden en haar ‘relatie’ met ‘de lange man’, en daarnaast lees je over haar heden wanneer ze terugkeert naar haar gezin en haar leven weer op probeert te pakken.

Greta’s verhaallijn krijgt aardig wat diepte, maar hier wordt uiteindelijk weinig mee gedaan

Vanuit Amber lees je hoe ze in het verleden omging met de plotselinge terugkeer van haar moeder. Daarnaast lees je in haar heden hoe ze verdacht werd van moord, werd vrijgesproken en nu met Greta en haar team een documentaire over haar leven maakt.

Recensie Schaduwman Phoebe Locke

Niet de diepte in

Ondertussen lees je hier en daar ook wat vanuit het perspectief van Greta, die dus een documentaire over Amber maakt. Zelf heb ik het idee dat deze verhaallijn toegevoegd is, om een meer objectief beeld van zowel Amber als Sadie te krijgen. Een soort zijlijn van het voetbalveld, eigenlijk. Dit is jammer, want Greta’s verhaallijn krijgt door het boek heen een aardige diepte, maar uiteindelijk wordt er bar weinig mee gedaan; dus ga je niet teveel aan haar hechten tijdens het lezen.

Slender Man

Om de gelijkenis met Slender Man kun je in dit boek niet heen. Dit is een film waarin een paar meiden de zogenaamde Slender Man proberen op te roepen, totdat er ook daadwerkelijk echt een van hen verdwijnt en schijnbaar zelf graag met hem mee wilde. Schaduwman hint veel naar dit verschijnsel. En dit fenomeen is wat mijn aandacht bleef trekken. Ik kwam namelijk moeilijk in het boek en heb hem ook een aantal keren weggelegd. In het begin wordt er namelijk veel heen en weer gesprongen zowel qua tijd als personages. Hierdoor vond ik het soms wat ingewikkeld om te volgen. Toch bleef ik nieuwsgiering naar deze ‘lange man’ en in het verhaal wordt er ook verscheidene keren verteld dat ‘de lange man’ overal ter wereld verschijnt. Ik was dus ontzettend benieuwd naar deze man. Wie is hij? Hoe gaat hij te werk?

Ik was ontzettend benieuwd naar ‘de lange man’. Wie was hij? Hoe gaat hij te werk?

Het doorlezen werd enigszins beloond door een vreselijk spannende laatste 100 pagina’s. Helaas blijkt het boek uiteindelijk geenszins te gaan over ‘de lange man’ of ‘Slender Man’. Ik ga hier niet teveel over verklappen, maar voor mij was dit nogal een anticlimax omdat de achterflap en omslag van het boek hier toch echt heel erg naar hinten. Mocht je dus een boek zoeken over dit fenomeen, dan zou ik deze laten liggen.

Conclusie

Verder is Schaduwman een prima boek. Je moet weliswaar wat moeite doen om door te krijgen wie wie is en wanneer wat heeft afgespeeld, maar daarna leest het lekker weg op bijvoorbeeld de luie zondagmiddag. Wel denk ik dat er te weinig met de potentie van het boek gedaan is. Daarom geef ik het boek drie sterren.