Na het bezoek aan Mary Queen of Scots kon The Favourite niet achterblijven. Toen Olivia Colman afgelopen zondagnacht een Oscar won voor haar rol in deze film, wist ik dat het tijd was! En daarom keek ik afgelopen maandag de film eindelijk.

door Anna

Hiet gaat The Favourite over

“Het begin van de 18e eeuw, Engeland is in oorlog met Frankrijk. Desondanks beleven eendenraces en het eten van ananas hun hoogtijdagen. De broze koningin Anne (Olivia Colman) zit op de troon. Haar goede vriendin Lady Sarah (Rachel Weisz) regeert in haar plaats over het land en draagt tegelijkertijd zorg voor Anne’s slechte gezondheid en haar woedeuitbarstingen. Als de nieuwe dienares Abigail (Emma Stone) arriveert, raakt Sarah onder de indruk van haar charme. Wanneer Sarah Abigail onder haar vleugels neemt, ziet Abigail een kans om weer terug te keren in de aristocratische kringen. Als oorlogspolitiek Sarah compleet in beslag neemt, ontfermt Abigail zich over de koningin. Hun ontluikende vriendschap geeft haar de mogelijkheid om haar ambities waar te maken, en daar laat ze geen vrouw, man, politiek of konijn tussenkomen.

Genomineerd voor tien Oscars®: Beste Film, Beste Regie (Yorgos Lanthimos), Beste Actrice (Olivia Colman), Beste Vrouwelijke Bijrol (Emma Stone en Rachel Weisz), Beste Cinematografie, Beste Originele Scenario, Beste Montage, Beste Kostuumdesign en Beste Productiedesign. Olivia Colman won voor haar vertolking van koningin Anne een Golden Globe® in de categorie Beste Actrice (Musical of Comedy). De film won daarnaast twee prijzen tijdens de 75ste editie van het filmfestival van Venetië. Olivia Colman won in de categorie Beste Actrice, en de film sleepte de juryprijs in de wacht.” (bron: filmdepot.nl)

Rachel Weisz, left, and Olivia Colman star in Fox Searchlight Pictures’ “THE FAVOURITE.”

Absurdistisch, fictieve verhaallijnen en anders dan Mary Queen Of Scots

The Favourite is een absurdistische uitvoering van het leven van Queen Anne, die aan het begin van de 18e eeuw koningin van Engeland en later het Verenigd Koninkrijk was. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vrij weinig wist over haar leven en dat is op zich wel handig, want deze film is toch wel een vrij losse interpretatie op de werkelijkheid. Ja, ze heeft echt geleefd en alle personen in de film hebben echt bestaan. En ook veel details over het leven van de personages zijn best accuraat. Toch zijn de grootste verhaallijnen fictie. Feit is bijvoorbeeld dat koningin Anne 17 kinderen heeft verloren. Fictie is dat ze dit gemis opvult door 17 konijnen in kooien naast haar bed neer te zetten.

‘Een ding is zeker: die Oscar is dik verdiend’

Als ik deze film met Mary Queen of Scots moet vergelijken, zal ik zeggen dat die laatstgenoemde iets toegankelijker is. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat die wel in reguliere bioscopen draait en The Favourite slechts te zien is in filmhuizen. Een wezenlijk verschil is dat Mary Queen of Scots je vooral weet te vermaken voor de duur van film en dat The Favourite de kijker ook na afloop van de film nog lang aan het denken weet te zetten. Er wordt daarnaast meer gebruik gemaakt van verschillende filmtechnieken en ook de personages zijn wat verder uitgewerkt. Korte versus lange emotie, dus. Heb je zin in een kunstzinnige, absurde en spraakmakende film? Koop dan een ticket voor The Favourite. Wil je liever een avondje zwijmelen en wegdromen bij Schotse landschappen? Dan raad ik je Mary Queen of Scots aan. Een ding is zeker, die Oscar is dik verdiend.

Meer lezen in dit genre?
Recensie: Mary Queen of Scots
The Crown: wat is feit en wat is fictie?