Met Tik Tak maakt Chris McGeorge een mooi debuut. Hij weet het klassieke thriller plot boeiend te houden door een nieuwe insteek: moordenaar en inspecteur zitten in dezelfde kamer. Dit maakt de lezer extra nieuwsgierig en houdt de spanning er goed in. In deze recensie lees je wat ik nog meer vond van deze thriller.

door Laurine

Hier gaat Tik Tak over

Als 11-jarig jongetje loste Morgan Sheppard de moord op zijn wiskundeleraar op, hoewel alle aanwijzingen de thesis van zelfmoord bevestigden.

25 jaar later wordt diezelfde Morgan Sheppard, die intussen als tv-detective zijn brood verdient, wakker in een voor hem onbekende hotelkamer. Hij is vastgeboeid aan een bed en bevindt zich in de aanwezigheid van vijf andere personen die allemaal aan het ontwaken zijn. Een zevende persoon ligt dood in de badkamer. Dan floept het tv-scherm aan, van waarop een gemaskerde man Sheppard de opdracht geeft om binnen de drie uur de moord op te lossen, anders zullen alle aanwezigen in de kamer sterven. Er is een belangrijke aanwijzing: de moordenaar bevindt zich in de kamer. En dan begint een klok te tikken.

Interessant hoofdpersonage, oppervlakkige bijfiguren

Het hoofdpersonage, inspecteur Sheppard, is goed uitgewerkt. Je komt heel wat te weten over zijn achtergrond en zijn verleden. Daarbij is hij helemaal niet ‘perfect’, wat ik altijd leuk vind aan een personage. Uit zijn verleden blijkt al snel dat hij niet altijd de juiste keuzes in zijn leven heeft gemaakt en dat hij niet toevallig is uitgekozen als de inspecteur voor deze moordzaak. Hij is zeker geen engeltje en soms vraag je je als lezer af of hij krijgt wat hij verdient. Dit maakt het hele gebeuren nog een stuk interessanter, want wie is nu de echte slechterik?

‘Wie is nu de echte slechterik?’

De andere personages daarentegen zijn slechts oppervlakkige bijfiguren, waar je bijna niets over te weten komt. Jammer, want in een thriller verwacht ik ingewikkelde verhaallijnen van verschillende personages die sterk met elkaar verweven zijn, maar dat was niet echt het geval. De andere personages in de hotelkamer droegen niet veel bij aan het verhaal.

tik tak Chris McGeorge recensie thriller

Boeiend met iedere bladzijde

Anderzijds bleef het boek wel met iedere bladzijde boeiend, vanwege de vele cliffhangers. Je hebt als lezer dan ook niet één vraag: wie is de moordenaar? Maar wel duizend: wie heeft hen gevangengenomen? En waarom? En wat is het verband tussen al de mensen in de kamer? Het verhaal neemt vervolgens een hoog tempo aan om al deze vragen te beantwoorden. Helaas was het einde soms wat kort door de bocht, maar verder heb ik erg van het boek genoten.

‘Helaas was het einde soms wat kort door de bocht’

Tik Tak van Chris McGeorge is een interessante thriller met een aantal vernieuwende elementen. Afgezien van een paar imperfecties had het verhaal me helemaal in de greep. Ik las het boek dan ook met veel plezier in één ruk uit. Ik geef het 3,5 sterren.

Heb jij Tik Tak al gelezen of heb je nog een andere thriller die je mij zou aanraden? Laat het ons weten!

Tik Tak Boek omslag Tik Tak
Chris McGeorge
LS Amsterdam
9 mei 2018
320

Als 11-jarig jongetje loste Morgan Sheppard de moord op zijn wiskundeleraar op, terwijl iedereen dacht aan zelfmoord. Nu, 25 jaar later, wordt hij wakker, geboeid aan een bed in een onbekende hotelkamer, met vijf vreemden die ook net ontwaken. In de badkamer ligt een lijk. Op de tv verschijnt een man met een masker op. Sheppard krijgt de opdracht om binnen 3 uur de moord op te lossen, anders zal iedereen sterven. De moordenaar blijkt een van de aanwezigen te zijn, maar het is onduidelijk wie…

Tik Tak is een rollercoasterthriller die je vanaf de eerste bladzijde te pakken heeft.