Na One of Us Is Lying stond ik te popelen om meer te lezen van Karen McManus. Haar nieuwste misdaadroman Two Can Keep A Secret belooft nóg spannender te worden. Benieuwd of ze die verwachtingen kan waarmaken?

door Laurine

Hier gaat Two Can Keep A Secret over

De tweeling Ellery en Ezra verhuizen naar Echo Ridge, een klein pittoresk dorpje waar hun moeder ooit opgroeide en waar hun tante op zeventienjarige leeftijd spoorloos verdween.

Vijf jaar later werd het lichaam van de toenmalige homecoming queen, Lacey, gevonden. Ook deze zaak bleef onopgelost. En met de komst van de tweeling naar dit mysterieuze dorp, dreigt de moordenaar weer toe te slaan. Ellery, die vanwege de verdwijning van haar tante geobsedeerd is met misdaden, is vastberaden om het mysterie van Echo Ridge voor eens en altijd te ontrafelen. Maar lukt dit haar voor het te laat is?

Meerdere standpunten, maar ik miste Ezra

Je leest afwisselend vanuit Ellery en vanuit Malcolm, de broer van Duncan die samen was met Lacey voor ze werd vermoord, waartussen doorheen het verhaal een prille liefde ontstaat. Deze meerdere standpunten zijn een goede toevoeging, want zo krijg je als lezer zowel informatie van Ellery’s speurtochten als achtergrondinformatie over Echo Ridge van iemand die er al z’n hele leven gewoond heeft. Toch, vond ik het jammer dat Ezra geen groter aandeel had in het boek. Slechts op enkele momenten leer je wat meer over Ellery’s tweelingbroer, maar hij blijft voornamelijk op de achtergrond.

‘Karen McManus maakt de stereotypen die voorkomen in het boek goed, door haar verhaallijnen en personages grondig uit te werken’

Ik heb heel erg genoten van de dialogen in dit boek, die voorzien waren van een goede portie sarcasme. Helaas, kende het verhaal ook best wel wat stereotypen. Zo is Echo Ridge een klein mysterieus dorp waar iedereen elkaar kent en er over jan en alleman geroddeld wordt, maar het is allemaal niet zo vredig als het lijkt en gebeuren er zulke vreemde verdwijningen die over het hele land in de pers komen. Echo Ridge High is dan ook de ‘typische’ Amerikaanse middelbare school zoals je die kent vanuit alle films met ‘mean girls​’ die kandidaat zijn om ‘homecoming queen’ te worden. Jammer, maar gelukkig maakt Karen McManus dit goed door de verhaallijnen en personages grondig uit te werken.

Recensie: Two Can Keep A Secret - Karen M. McManus

Een spinnenweb van personages & een boeiende zoektocht

Niet alleen kent iedereen elkaar in Echo Ridge, iedereen is ook nog eens op een of andere manier met elkaar verbonden. Je hebt als lezer dan ook wel even de tijd nodig om dit ingewikkelde spinnenweb tussen talloze personages volledig te begrijpen, maar bovenal maakt het de zoektocht naar de dader alleen maar boeiender. Het is dan ook niet zo gek dat Ellery er een aantal keer naast zit met haar verdenkingen, waardoor je voor de ontknoping zowat iedereen in het dorp verdacht hebt, behalve de daadwerkelijke dader.

‘Je hebt als lezer dan ook wel even de tijd nodig om dit ingewikkelde spinnenweb tussen talloze personages volledig te begrijpen, maar bovenal maakt het de zoektocht naar de dader alleen maar boeiender’

Naar het einde toe kwam het verhaal in een stroomversnelling en werd het voor de eerste keer ook écht spannend. Voordien was het voornamelijk intrigerend geweest, maar de ontknoping toe was ik helemaal aan het boek vastgekluisterd. Die aandacht weet ze helemaal vast te houden tot – létterlijk- de allerlaatste zin van het boek, die me nog even liet huiveren voor ik het boek met een tevreden gevoel afsloot.

Met Two Can Keep a Secret ​heeft Karen McManus haar debuutroman zonder twijfel overtroffen. Een intrigerend YA-verhaal in een raadselachtige setting met grondig uitgewerkte personages en afgezien van een paar clichés zeer sterk is. Ze maakt het verhaal helemaal af met het perfecte einde voor dit verhaal. Ik geef dit boek 4 sterren.

Overigens is het goed om te weten dat het boek beschikbaar is in het Engels, maar ook in het Nederlands. De Nederlandse versie heet Twee kunnen een geheim bewaren als er één dood is (Best of YA) en kun je hier bekijken op Goodreads en Bol.com. Ook komt Karen McManus dit jaar naar YALfest, hoe tof! Anyway: laat ons weten of jij al een boek van deze schrijfster hebt gelezen, of dat je de boeken door deze recensie nu op je To Be Read-lijstje gaat zetten. 🙂